Grafica ofera o paleta foarte larga de utilizari, facilitand transmiterea mesajului informatiilor, accentuarea unui punct de vedere si oferirea unei identitati recognoscibile publicatiilor tiparite sau site-urilor Web.

Pentru transmiterea pe Web a informatiilor, grafica poate sa nu fie neaparat necesara, insa ea devine un element vizual important, captand interesul vizitatorilor site-ului dezvoltat. Dupa cum am vazut, grafica reprezinta o componenta deloc de neglijat in cadrul procesului de proiectare a unui site.

Cu toate ca ilustratiile si fotografiile destinate vizualizarii pe Web sunt stocate la rezolutii relativ mici, ele pot fi percepute mult mai bine de retina in comparatie cu variantele lor tiparite, deoarece lumina transmisa de ecranul calculatorului ofera o intensitate cromatica mai accentuate.

Tiparirea color este pretentioasa si necesita fonduri financiare inseminate, in schimb grafica pe Web nu implica nici un efort pentru reprezentarea in culori a informatiilor. Astfel, spatiul World-Wide Web a devenit un mediu prielnic pentru partajarea de fotografii, reproduceri de arta, ilustratiii diverse sau alte tipuri de informatii cu caracter grafic.

Un alt aspect important este folosirea fotografiilor – scanate sau preluate de pe camerele digitale – in locul graficii realizate exclusiv prin metode electronice. Un exemplu tipic de utilizare este in domeniul comertului electronic, in cadrul magazinelor virtuale. Deseori se combina insa fotografia cu grafica electronica – adoptand de exemplu diverse tehnici, precum colajul – pentru a se putea exprima eficient mesajul dorit a fi impartasit vizitatorilor site-ului.

Regula de aur pentru includerea fotografiilor in cadrul designului site-ului Web este gasirea celui mai potrivit element grafic, in acord cu tema propusa. In general, fotografiile cu cea mai mare utilitate sunt cele care descriu produsele prezentate de site, deoarece vizitatorul va fi convins ca acestea exista in realitate si nu doar pe ecran. Astfel, fotografia contribuie la credibilitatea site-ului respectiv.

De cele mai multe ori, site-urile de firma includ una sau mai multe fotografii, eventual prelucrate la nivel profesionist, ale produselor/serviciilor puse la dispozitie. Acest demers are un deosebit impact psihologic, inducand sentimente de incredere, satisfactie sau bucurie, fiind similar celui din publicitatea clasica. Anumite fotografii pot sugera metaforic anumite calitati si caracteristici ale profilului companiei sau ale personalitatii celui care detine site-ul: stabilitate, flexibilitate, ambitie, calm etc.

Trebuie, de asemenea, sa tinem seama de plasarea fotografiilor in cadrul site-ului si de integrarea acestora in designul general asa cum am mai spus, va fi necesara asigurarea consistentei si echilibrului visual.

In vederea completarii cu elemente de grafica a continutului textual al site-ului Web trebuie sa tinem seama de urmatoarele aspecte.

Utilizarea ilustratiilor de calitate. Numeroase site-uri Web folosesc elemente grafice imprumutate, copiate sau apartinand colectiilor, gratuite sau nu, de grafica (de genul celor oferite de unele editoare profesioniste incluse in suitele de Office – e.g. Open Office – , de programele de proiectare Web sau de site-uri dedicate graficii). Astfel, se asista la o uniformitate grafica, multe site-uri incluzand aceleasi elemente grafice (pictograme, butoane de navigare, sigle etc.) vechi, uneori chiar demodate. Un alt aspect important este cel estetic, multe dintre aceste imagini – luate deseori fara discernamant de pe Web- fiind pur si simplu improprii utilizarii intr-un anumit context, in cadrul unei pagini particulare. De asemenea, trebuie sa tinem cont ca anumite fisiere grafice sunt proprietatea unei companii sau persoane, asa incat nu pot fi refolosite fara permisiune.

Improvizatia, facilul, uneori chiar prostul gust nu pot intra in definitia unui produs de calitate, iar un site Web trebuie sa aspire la acest calificativ – calitatea.

In general, exceptand cazul in care dorim sa fim acuzati de amatorism, nu este indicat sa includem o imagine animata care sa indice vizitatorilor adresa la care pot sa ne trimita mesaje. Nu trebuie sa populam meniul de navigare cu simboluri neadecvate – metafore nepotrivite care nu vor avea succesul scontat.

De asemenea, atasand fiecarui cuvant-cheie cate o imagine considerata sugestiva, vizitatorul ar putea avea impresia ca ii oferim prea mult explicatii vizuale, ceea ce poate conduce la redundanta. De cele mai multe ori, in aceste situatii credibilitatea proiectantului Web va avea de suferit.

Solutia cea mai buna este utilizarea de elemente grafice noi, originale. Acestea pot fi cumparate de la companii specializate sau pot fi realizate de proiectantul Web. Multe informatii grafice trebuie convertite din diverse alte formate in GIF, JPEG sau PNG in functie de natura ilustratiei sau de contextual utilizarii. De cele mai multe ori se pot opera si alte actiuni precum scalarea, ajustarea culorilor sau aplicarea unor efecte grafice (e.g.: incetosarea imaginii). Toate acestea trebuie realizate la nivel profesionist, folosind aplicatii specializate. Recomandam Photoshop- software commercial – si GIMP – aplicatie gratuita.

Anumite ilustratii trebuie realizate folosind programe vectoriale, de exemplu Adobe Illustrator pentru Windows sau Mac si Dia si XFig pentru Linux/Unix, fiind convertite ulterior in formate destinate Web-ului. Pentru imagini veridice tridimensionale se pot utiliza aplicatii – Bryce, Maya sau 3D Studio Max – ori lumi virtuale modelate in VRML. De asemenea, in unele situatii va trebui sa recurgem la scanarea fotografiilor sau la fotografierea directa utilizand camere digitale.

Reamintim faptul ca ilustratiile nu trebuie folosite intr-un mod neunitar din punctual de vedere al formei, al pozitionarii sau al culorilor utilizate.

Minimizarea timpului de incarcare. Trebuie sa retinem ca succesul unei pagini Web rezida in timpul scurt de incarcare a continutului acesteia. Astfel, in primul rand, elementele grafice trebuie sa fie de dimensiuni reduse si sa fie utilizate cu moderatie. Folosind un program de optimizare pentru vizualizarea pe Web a imaginilor, ca de exemplu Adobe ImageReady, dimensiunea fisierelor poate scadea foarte mult. Un astfel de utilitar poate, printre altele, reduce numarul de culori din tabela CLUT a fisierelor GIF sau ajusta gradul de compresie a fisierelor JPEG.

De asemenea, va trebui inclus obligatoriu atributul alt pentru fiecare element, astfel incat vizitatorii sa poata parcurge informatiile textuale alternative in locul celor grafice, inca neincarcate in intregime.

Timpul de incarcare poate fi redus(aparent) si daca precizam dimensiunile imaginilor prin folosirea atributelor Width si Height, specificand astfel latimea si, respectiv, inaltimea continutului grafic. In acest mod, navigatorul poate rezerva inca de la incarcarea documentului HTML spatiul necesar fiecarei imagini, nu dupa transferul tuturor fisierelor. Aceste atribute nu trebuie insa folosite pentru a indica navigatorului sa redimensioneze imaginile, deoarece dimensiunea initiala a fisierelor grafice va ramane neschimbata, timpul de incarcare fiind acelasi. Utilizarea atributelor width si height este valabila si pentru tabele sau in cazul oricaror elemente pentru care se poate preciza dimensiunea (i.e. “object” utilizat in includerea de fisiere multimedia).

Putem micsora timpul de incarcare renuntand la imaginile de fundal de dimensiuni mari (cum ar fi, de exemplu, cele de peste 5Kb). Ideal, imaginile de fundal ar trebui eliminate complet. La fel, se poate renunta la utilizarea de fisiere GIF animate care au dimensiuni mult mai mari decat cele statice.

O alta strategie care poate fi aplicata paginilor cuprinzand colectii de imagini (e.g. : galerii de fotografii sau reproduceri de arta) este aceea de a realiza variante de dimensiuni reduse pentru fiecare imagine (thumbnail) si de a crea o pagina suplimentara pentru vizualizarea la dimensiuni mai mari a imaginii dorite.