Multimedia reprezinta o combinatie de mai multe medii, precum textul, imaginile statice – fotografii, scheme, diagrame – animatiile, continutul audio si video. Mediile statice (text, imagini) se mai numesc si discrete, iar cele dinamice (animatii, audio si video) – continue.

Daca de text si de imagini ne-am ocupat in cele de mai sus, in continuare vom discuta despre continutul sonor, animat si video.

Sunetul. De la bun inceput trebuie sa mentionam ca sunetul reprezinta un element deranjant in cadrul unei pagini Web. Desi unele efecte sonore pot fi benefice in anumite situatii – in domeniul academic sau al afacerilor -deseori devin enervante, de exemplu o melodie de fundal rulata de nenumarate ori.

Formatele audiocare pot fi utilizate sunt:

  • MIDI (Musical Instrument Digital Interface) este un format simplu, continand doar instructiuni pentru crearea de sunete, placa audio a calculatorului fiind responsabila de interpretarea acestora si de generarea efectelor sonore respective. Fisierele MIDI au dimensiuni reduse (de ordinul zecilor de kilo-octeti) si vor putea fi folosite, de exemplu, ca fundaluri sonore pentru o pagina Web;
  • MP3 reprezinta unul dintre cele mai populare formate actuale, varianta restransa a standardului video MPEG. Poate fi utilizat pentru stocarea de melodii de dimensiuni apreciabile la calitate destul de buna, folosind insa compresia cu pierderi, ca si formatul MIDI, este suportat de majoritatea platformelor, existand o multitudine de programe de procesare a acestuia;
  • WAV este un format specific Windows, stocand continut audio fara nici o compresie, fisierele rezultate fiind voluminoase;
  • Real Audio este un format destinat difuzarii de continut audio in timp real (streaming audio), fiind folosit mai ales de posturile de radio care emit pe Web. Sunetele vor putea fi percepute concomitent cu incarcarea continutului si nu dupa transferul complet al fisierului, asa cum se intampla in cazul formatelor mentionate anterior.
  • Quicktime, format specific Apple, este in multe privinte asemanator formatului RealAudio. Pentru accesarea acestui tip de fisier este necesara aplicatia QuickTime. Navigatoarele actuale includ plug-in-ul QuickTime, capabil sa interpreteze mai multe tipuri de continut multimedia : fisiere grafice PICT si TGA, fisiere audio MIDI, AIFF sau QuickTime, prezentari SMIL sau fisiere video.

Animatiile. In special in domenii precum divertismentul interactiv sau comertul electronic, animatiile sunt folosite cu scopul de a atrage atentia sau de a determina utilizatorii sa-si petreaca timpul pe un site. Printre metodele cele mai uzitate de a include continut animat in cadrul paginilor Web se pot enumera:

  • Fisierele GIF animate – folosite mai ales in cadrul ornamentatiilor sau afiselor publicitare, au avantajul ca sunt interpretate direct de catre navigator. Un dezavantaj este acela ca efectele animatiilor sunt reduse, calitatea prezentarilor fiind destul de precara;
  • Programele JavaScript – pot fi utilizate pentru a crea anumite efecte animate, precum texte derulante, meniuri dinamice, succesiuni de imagini, defilarea continutului unei zone de fereastra et. Din pacate, versiunile JavaScript suportate sunt dependente de navigator sau de platforma;
  • Applet-urile Java – sunt folosite pentru a obtine efecte spectaculoase, cu conditia ca sistemul sa includa suport pentru Java. Ca si scripturile JavaScript, necesita cunostinte de programare;
  • Animatiile Flash – ofera posibilitatea de a realiza efecte sofisticate, insa din pacate formatul Flash este proprietar. Pentru vizualizare necesita un plug-in. Ca si applet-urile, prezentarile Flash eronat realizate pot conduce la blocarea navigatorului sau la imposibilitatea de a fi incarcate;
  • Documentele SMIL – sunt bazate pe macatori, SMIL (Synchronized Multimedia Integration Language) fiind un limbaj XML special conceput pentru realizarea de prezentari sincronizate pe Web. Pentru vizualizare, necesita programe externe (i.e GRiN), iar navigatoarele actuale inca nu ofera suport. O variant SMIL, denumita XHTML+TIME, este totusi implementata de Internet Explorer.

Continutul video. Secventele video pot fi deosebit de utile in anumite situatii, mai ales in cadrul site-urilor educationale sau in intranetul site-urilor de firma. Ca formate video care se pot utiliza pe Web putem mentiona:

  • MPEG(Moving Pictures Experts Group) este un format video compresat cu pierderi, fiind suportat de toate platformele. Un format concurent, proprietar Microsoft insa, este ASF;
  • AVI este un format specific Windows;
  • Real Video reprezinta un format, similar cu Real Audio., pentru difuzarea de continut video in timp real, fiind utilizat cu precadere de posturile de televiziune pe Web. Necesita aplicatia RealOne Player;
  • QuickTime poate fi folosit si in cazul filmelor, fiind originar de pe platform Macintosh.

Din pacate, din ratiuni de latime ingusta de banda, formatele multimedia nu au patruns foarte mult in spatiul World-Wide-Web, navigatoarele actuale neoferind decat un suport limitat pentru un continut multimedia bogat, de cele mai multe ori prin intermediul extensiilor (plug-in-urilor). Astfel, pentru a vizualiza un film MPEG sau o prezentare Flash incluse intr-o pagina Web, navigatorul va trebui sa ruleze un plug-in specific.

Deseori absenta plug-in-ului corespunzator unui format neinteles de navigator poate fi frustrant. De asemenea, trebuie sa avem in vedere faptul ca multe dintre platformele multimedia se pot demoda cu usurinta sau pot fi specifice unei platfome particulare.

Inainte de a include continut multimedia in cadrul paginilor Web trebuie sa analizam asteptarile categoriei de vizitatori ai site-ului in cauza si sa gasim raspunsul la intrebarile de mai jos:

  • Utilizarea elementelor multimedia va imbunatati perceptia utilizatorilor asupra mesajului dorit a fi transmis prin intermediul site-ului Web?
  • Acest mesaj poate fi transmis eficient si intr-un alt mod, fara ajutor multimedia?

De asemenea, va trebui sa luam in calcul costurile suplimentare – captura si procesare audio/video, achizitionarea echipamentelor si programelor – si efortul subsidiar depus de utilizator – timp suplimentar pentru incarcarea paginii, procurarea plug-in-urilor necesare, cerinte hardware si software. De cele mai multe ori trebuie insa oferita ca alternative o varianta text a continutului.