Imaginile vor putea fi reprezentate color in diferite formate grafice. Astfel, de-a lungul timpului au existat diverse formate de fisiere dintre care se pot aminti:
- Windows Bitmap (BMP) originar in mediile Windows, poate avea doua forme: compresata sau necompresata, putand suporta imagini color pe 24biti/pixel.
- Encapsulated PostScript (EPS) este un format conceput de Adobe, subset al limbajului de descriere Postscript. Ofera suport atat pentru imaginile raster, cat si pentru cele vectoriale. Fisierele EPS pot fi utilizate pentru listarea de calitate a imaginilor la o imprimanta compatibila Post script si pot fi de tip ASCII – include o descriere textuala a imaginii (atat pentru imprimanta, cat si pentru monitor) – sau de tip binar – comenzile de desenare sunt substituite de coduri numerice. Unul dintre dezavantajele majore este legat de absenta comprimarii.
- Tagged Image File Format (TIFF) a fost dezvoltat de compania Aldus ca standard pentru imaginile scanate, folosit ulterior pentru schimbul de informatii grafice intre aplicatii si platforme eterogene. Se utilizeaza pentru imagini de calitate, in vederea tiparirii.
- PICT/PICT2 se adreseaza aplicatiilor grafice de pe platformele Apple Macintosh, putand stoca imagini bitmap si vectoriale. Se ofera adancimi de culoare de 8 si 24 de biti. Imaginile stocate in acest format pot fi vizualizate de programul QuickTime.
Pentru Web, formatele consecrate de reprezentare a imaginilor sunt:
Graphic Interchange Format (GIF) – dezvoltat de Compuserve ca metoda de transfer prin retea a fisierelor compresate, este un format de tip raster cu compresie fara pierderi. Se regaseste in doua forme : GIF87a si GIF89a, fiind suportat de o varietate de sisteme. Din pacate, metoda de decodificare este relativ lenta si nu se ofera decat o adancime de culoare de 8 biti – se foloseste metoda indexata de memorare a informatiilor de culoare. Avand doar 256 de culori la dispozitie, fisierele in format GGIF pot fi folosite la stocarea textelor, diagramelor, schemelor sau altor imagini incluzand putine culori. De exemplu, se vor putea memora pictograme, afise publicitare (banner-e), scheme alb-negru etc.
Avantajele formatului GIF sunt:
- Realizarea de animatii – un singur fisier poate contine mai multe imagini afisate in diverse momente de timp;
- Transparenta – una dintre culorile din tabela CLUT poate fi considerata a fi transparenta, orice aparitie a ei fiind inlocuita de culorile fundalului pe care este suprapusa imaginea. Transparenta ofera avantaje in ceea ce priveste refolosirea unor imagini in diverse contexte, fara a ne interesa culoarea fundalului, indeosebi cand reprezentam forme nerectangulare.
Din pacate nu se ofera transparenta selectiva : daca fixam o culoare ca fiind transparenta trebuie sa avem grija ca acea culoare sa nu fie folosita in imagine decat drept culoare de fundal, in caz contrar putand aparea efecte vizuale nadorite;
- Intreteserea – un fisier GIF conventional la momentul incarcarii este reprezentat linie cu linie, pornind in partea superioara a imaginii pe care o contine. Prin tehnica intreteserii (interlacing) se ofera insa posibilitatea ca in timpul incarcarii utilizatorului sa-i fie oferita aceeasi imagine la rezolutii progresiv mai bune. Initial, un GIF intretesut va fi vazut la o rezolutie inferioara, iar pe masura incarcarii va furniza in mod gradual mai multe detalii privitoare la imagine pana la rezolutia maxima. Astfel, vizitatorilor li se vor oferi indicii in legatura cu imaginea respectiva chiar in cursul incarcarii. Un fisier GIF intretesut va necesita acelasi timp de incarcare ca si unul obisnuit.
De asemenea, formatul GIF89a fata de GIF87a permite includerea de comentarii privitoare la creatorul imaginii, afisarea unor linii de text sau controlarea modulului de disparitie a unui anumit cadru inainte de afisarea urmatorului, in cazul GIF-urilor animate.
In general, pentru Web nu se foloseste o paleta de 256 de culori, ci una compusa numai din 216 – asa-numitele culori sigure (safe colors). Aceasta paleta cromatica include culorile care pot fi afisate fara modificari atat de monitoarele Macintosh cat si de cele ale calculatoarelor personale compatibile IMB.
Un aspect de care trebuie sa tinem cont este “scalarea” cromatica a unei imagini continand un numar mare de culori la cele maxim 256 de culori permise in formatul GIF. Modalitatile de ajustare a pierderilor cromatice poarta numele de dithering. Astfel, culorile care nu pot fi reprezentate vor fi “simulate” prin juxtapunerea unor culori care sa ofere vizual o culoare apropiata de cea initiala.
Adobe Photoshop ofera mai multe moduri de a realiza acesata actiune:
- Prin difuzie (diffudion dithering)– urmarid o imbinare naturala a culorilor;
- Prin intermediul unor modele (pattern dithering) – culorile sunt dispuse conform unor modele geometrice;
- Prin zgomot (noise dithering) – nu se urmareste o arie de tranzitie de la o culoare la alta, ci se amesteca la nivel global culorile.
Exista o multitudine de programe pentru vizualizarea si procesarea fisierelor GIF. Putem enumera Irfan View, GIF Master, GIF Contruction Set sau GIMP. Pentru prelucrarea profesionista si optimizarea fisierelor GIF (e.g. : reducerea paletei CLUT sau interpolarea culorilor), se recomanda utilizarea aplicatiilor Adobe Photoshop si Adobe ImageReady.
Joint Photographic Experts Group (JPEG) – ofera un mecanism standardizat de compresie a imaginilor cu tonuri continue (de exemplu fotografii), color sau in tonuri de gri, dezvoltat de experti fotografi. Spre deosebire de GIF, formatul JPEG este un format grafic cu pierderi, fiind conceput sa exploateze limitele cunoscute ale ochiului uman : schimbarile mici de culoare sunt percepute cu o acuratete mai scazuta decat modificarile de stralucire. Astfel, imaginile JPEG sunt destinate a fi private de oameni si nu analizate intr-o maniera computerizata, deoarece in urma decompresiei nu va mai rezulta imaginea originala.
Formatul JPEG permite stocarea informatiilor de culoare pe 24 biti/pixel (16 milioane de culori) adancimea de culoare True Color.
O proprietate folositoare este aceea ca formatul JPEG suporta mai multe grade de pierdere (reducere), in functie de parametrii de compresare utilizati. O reducere accentuate va avea drept consecinte o calitate slaba a imaginii si o dimensiune mult mai redusa a fisierului (exista cazuri de micsorare de pana la 100 de ori a dimensiunii fisierului). Un alt aspect important se refera la faptul ca decodoarele JPEG pot folosi aproximari (cu un grad mai ridicat de inexactitate) in vederea accelerarii procesului de decodificare a imaginii. Trebuie avuta in vedere o balanta echilibrata intre calitatea imaginilor JPEG si dimensiunea fisierelor rezultate. De cele mai multe ori, la rate mari de compresie apar efecte nedorite – asa-numitul zgomot (noise)-, in special daca sunt memorate in format GPEG grafice, scheme sau imagini generate de programe vectoriale si rasterizate ulterior. In astfel de cazuri, formatele GIF sau PNG sunt de preferat.
Si formatul JPEG permite utilizarea intrateserii, dar in acest context fisierele se numesc progresive. Detaliile imaginii se imbogatesc progresiv cu incarcarea fisierului, putand exista pana la 5 niveluri de detaliere. De obicei, afisarea fisierelor JPEG progresive necesita mai mult timp decat afisarea celor obisnuite. Alte formate inrudite cu JPEG sunt JFIF (JPEG File Interchange Format) si JPEG 2000. Putem, de asemenea, nota faptul ca tehnicile de compresie JPEG se regasesc si in cadrul standardului video MPEG (Motion Picture Experts Group). Deoarece filmele contin atat imagini cat si sunet, formatul MPEG le poate comprima pe ambele. Un format Web popular derivate din MPEG si utilizat pentru compresia audio este formatul MP3.
Portable Network Graphics (PNG) este un format relativ nou aparut, fiind dezvoltat special pentru Web de catre un grup independent de experti. Combina avantajele formatelor GIF si JPEG, astfel incat fisierele PNG suporta transparenta oferita de GIF si adancimea mare de culoare, facilitate oferita initial numai de JPG. Mai mult, fisierele PNG sunt compresate fara pierderi, deci pot fi memorate orice tipuri de imagini, pornind de la ilustratii si pictograme pana la fotografii sau imagini de sinteza. De asemenea, se ofera posibilitatea de control in – maniera graduala – al transparentei imaginilor, spre deosebire de GIF, algoritmii de compresie si decompresie sunt disponibili gratuit, PNG fiind un standard deschis. Din acest punct de vedere, PNG este denumit PNG is Not GIF, aluzie la celebrul GNU – GNU is Not Unix.
Din punct de vedere al lungimii, fisierele PNG sunt mai voluminoase, deoarece informatiile grafice nu sunt compresate cu pierderi asa cum se intampla in cazul formatului JPEG. Exceptie face situatia cand se salveaza in format PNG indexat o imagine in tonuri de gri (gray scale), care va ocupa mult mai putin spatiu decat daca ar fi stocat in format GIF. Astfel, imaginile mici (e.g. : butoanele sau pictogramele) pot fi memorate ca fisiere PNG, pentru a evita problemele compresiei cu pierderi si a accelera incarcarea paginii Web.
Formatul PNG este suportat de navigatoarele Web actuale, incepand cu versiunile 4 ale Netscape Navigator si Internet Explorer. De asemenea, aplicatiile de prelucrare grafica sunt capabile sa proceseze fisierele PNG.
Wireless Bitmap (WBMP) – reprezinta unicul format grafic acceptat in lumea comunicatiilor fara fir (wireless). Imaginile vor fi reprezentate uzual alb-negru, iar adancimea de culoare poate varia de la 1 pana la 8 biti/pixel. De cele mai multe ori, dimensiunile imaginilor care se doresc stocate in formatul WBMP trebuie sa fie reduse (i.e. 96×80) pentru a putea fi vizualizate pe ecranele telefoanelor mobile sau ale altor dispositive fara fir.
Ca editoare grafice WBMP se pot mentiona WAPDraw, WAP Pictures si Adobe Photoshop.
Scalable Vector Graphics (SVG) – este singurul format vectorial destinat Web-ului, fiind standardizat de consortiul Web. Astfel, orice informatie grafica vectoriala se doreste a fi stocata in formatul SVG pentru a putea fi usor modificata ulterior sau pentru a extrage diverse meta-informatii despre imaginea respectiva, lucru imposibil de realizat in cazul formatelor de tip raster. SVG se bazeaza pe XML, in prezent existand un singur navigator Web capabil sa vizualizeze imagini salvate in acest format –Amaya.