Una dintre metodele de succes este cea a ofertei de produse gratuite, atragerea vizitatorilor si satisfacerea acestora transmitandu-se informal si catre alte persoane. Daca localizarea este aspectul de care se tine cont in cadrul comertului fizic, atunci “gratuit” reprezinta termenul magic in marketingul online. Oamenii pot fi atrasi catre site prin faptul ca li se ofera mostre sau informatii gratuite (de exemplu, documente de tipul white paper in care se realizeaza prezentarea problematicii principale a contextului de afaceri al firmei).
Pentru companiile avand ca profil prelucrarea datelor (e.g.: analistii financiari, firmele de sondaje etc.) se poate da un comunicat de presa prin care se anunta un important produs informational. La fel, celelalte categorii de firme pot, de asemenea, sa transmita diverse informatii menite a ameliora viata consumatorilor si a potentialilor clienti. Acestia pot avea acces la anumite articole, in mod gratuit, iar daca isi vor da seama ca site-ul este actualizat regulat, ei se vor intoarce periodic si vor raspandi vestea despre noutatile aparute.
Astfel, o alta strategie importanta este incurajarea vizitelor repetate pe site-ul nostru. Daca scopul principal al site-ului este de a crea o imagine de marca sau daca vizitatorii cumpara produsele ghidati de impresiile determinate de designul site-ului, este esential sa convingem actualii/potentialii clienti sa revina pe site.
Oferind avantaje si stimuland vizita clientilor, asigurandu-le satisfactia pe tot parcursul site-ului, ii vom determina sa se intoarca. Printre mijloacele comune de a realiza aceasta se enumera oferirea de articole interesante sau sfaturi utile (cazul unor companii de cosmetice furnizand informatii referitoare la realizarea unui machiaj potrivit).
Actualizarea de continut sau interfata ale site-ului pot fi transmise prin posta electronica vizitatorilor care s-au inscris la buletinul informativ pus la dispozitie, gratis, de site. Utilizarea unei astfel de tactici ajuta la crearea unei baze de date care sa ajute si la determinarea nevoilor si cerintelor clientilor, fapt ce conduce la cresterea vanzarilor.
O alta strategie este cea a crearii sentimentului de exclusivitate. Creand un domeniu de acces cu parola la o parte a site-ului, vizitatorii au senzatia ca apartin unei comunitati speciale. Cu aceasta ocazie, prin completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii parolei de acces, putem culege date demografice pretioase privitoare la acesti membri. Un alt factor important este acela de a oferi posibilitatea de personalizare a site-ului (modificarea modului de afisare, abonarea la stiri “exclusive” etc.). Exemple notabile sunt My Yahoo! sau My Nestscape. Utilizatorul doreste sa perceapa ca este un fel de proprietar al fragmentului de site la care are acces exclusiv.
De asemenea, putem recurge la efectuarea perioadei de anchete. Ca dezvoltatori ai unui site de comert electronic ne-ar placea sa stim ce gandesc ceilalti despre afacerea noastra. Paginile Web pot cere opinia vizitatorilor asupra problemelor de navigare pe site, de afisare a continutului, de achizitionare a unui produs etc. (prin completarea unui sondaj de opinie – survey).
De asemenea, putem sa ne formam o parere asupra unor probleme din domeniul in care lucreaza utilizatorul. Sondajele servesc scopului aditional de a culege statistici folositoare de la grupul-tinta vizat, utile in cercetarile de marketing. Daca informatia merita a fi facuta publica, putem apela la presa scrisa ori putem afisa informatiile respective chiar pe site. Este cunoscut faptul ca multe motoare de cautare (i.e.Excite) ofera zilnic sondaje de opinie. Vizitatorii isi pot face cunoscute opiniile asupra unor subiecte si pot vedea rezultatele imediat. Daca sondajele puse la dispozitie sunt atractive si diversificate, vizitatorul poate si stimulat, de asemenea, sa revina si a doua zi pe site-ul respectiv.
Organizarea unui sondaj de opinie se poate realiza in functie de mesajul care se doreste a fi transmis sau care consolideaza pozitia firmei. Compania Gallup intretine un site pentru sondaje pe Internet dand posibilitatea diferitelor persoane sa-si exprime opiniile sau/si sa parcurga rezultatele unor sondaje celebre.
Captarea unei atentii marite asupra unui site, determinand si revenirea utilizatorilor pe acel site, se poate realiza si prin organizarea de concursuri online. De exemplu, compania Sunny Delight oferea studentilor la colegiu sansa de a castiga o bursa de 10000 de dolari, concurs care s-a bucurat de atentia nationala in revista USA Today. La fel, Macromedia a instituit un concurs international pentru utilizatorii aplicatiei Flash in determinarea celui mai atractiv site Web folosind aceasta tehnologie multimedia. Concursurile sunt cele mai indicate atunci cand intaresc misiunea sau valorile firmei care sponsorizeaza aceste concursuri, eventual in conjunctie cu tombole virtuale. Un alt tip de concurs poate incuraja folosirea produselor companiei, constituind o miscare de marketing inteligenta. De exemplu, in cadrul unui concurs se poate cere oamenilor sa explice motivul pentru care au neaparata nevoie de produsul vandut pe Web. Castigatorii pot fi promovati in ziare locale si televiziune, ceea ce poate constitui un alt beneficiu. In cazul Amazon, care are castigatori zilnic, exista numeroase posibilitati de publicitate in multe piete locale in mod constant.
De retinut: cu cat concursul are legatura tot mai stransa cu produsele si misiunea firmei, cu atat rezultatul general va fi mai eficient in a consolida misiunea de marketing.
Concluzii
Desigur, afacerile pe Web reprezinta un domeniu in continua evolutie, imprevizibil, dar cu un potential incredibil. Principalele provocari tehnice pentru activitatile de e-business sunt legate de securitatea tranzactiilor, de construirea unei infrastructuri adecvate, de facilitate accesului la date in diverse forme, de pe platforme diferite,inclusiv cele mobile, de integrare a sistemelor existente, de gestionare coerenta a continutului si de accelerare a transferului de informatii. Managerii firmelor actuale se confrunta, la randul lor, cu diverse provocari carora desigur trebuie sa le faca fata : bugetele alocate, tehnologia utilizata, instruirea personalului, imbunatatirea serviciilor pentru client sau gasirea unor noi clientele.
Asistam la diverse tendinte pe termen scurt sau mediu, dintre care printre cele mai interesante se numara comunicatiile fara fir, schimbul de date XML, marirea latimii de banda, adoptarea unor solutii electronice de management al personalului intreprinderilor, personalizarea serviciilor, crearea unor interfete flexibile cu utilizatorul si accesarea informatiilor indiferent de localizare.
Viitorul nu va fi legat exclusive de tehnologiile folosite, ci de asumarea sarcinii dezvoltarii permanente a unei culture organizationale, focalizata pe activitatile de e-business, plecand de la premisele realitatii. De altfel, previziunile analistilor economici afirma ca afacerile de succes ale viitorului apropiat vor fi serviciile – specializate si totodata elitiste, adresate publicului larg – si mai putin comercializarea online de bunuri. In ceea ce priveste afacerile business-to-business unul dintre pasii importanti il va constitui trecerea la retelele de procesare a afacerilor (BPN – Business Process Networks), constituindu-se un cadru informatic sofisticat permitand unei companii sa isi extinda infrastructura tehnologica in maniera controlata. De altfel, deja exista diverse corporatii de renume, precum BoStreet, IBM, Iona sau Oracle, care ofera solutii BPN.