Asistam actualmente la aparitia unei palete de site-uri WWW in peisajul Web-ului romanesc, remarcabile mai ales din punct de vedere cantitativ, de la site-uri personale pana la cele de continut si de la site-uri academice la cele pur comerciale. Ne propunem sa punem in discutie o serie de probleme legate de proiectarea site-urilor Web si, de semenea, sa oferim diverse solutii constructive pentru fiecare dintre acestea. Din acest punct de vedere, problematica atinsa poate fi privita ca apartinand ingineriei Web si, intr-un context mai larg, ingineriei software.

Putem considera proiectarea unui site Web drept un proces de proiectare a unei interfete cu utilizatorul pentru un produs software de sine statator, problemele care trebuie rezolvate in ambele cazuri fiind similare.

Este necesar sa definim in primul rand o serie de notiuni de baza, precum:

Interactiunea om-masina (human-computer interaction) este o directie de cercetare avand drept scop studierea si ameliorarea factorilor care influenteaza utilizarea efectiva si eficienta a calculatoarelor, mai cu seama in contextul spatiului World-Wide Web din perspectiva avuta de noi in vedere. Interactiunea om-masina priveste trei aspecte importante:

  • Omul – reprezinta in acest context persoana care incearca sa atinga un anumit scop prin intermediul calculatorului (e.g.:obtinerea informatiilor referitoare la cursele unei companii aeriene in vederea efectuarii unei calatorii la Paris);
  • Calculatorul – ruleaza programe si aplicatii, deseori aflate la distanta;
  • Interactiunea – se concretizeaza intr-un dialog intre om si calculator, de cele mai multe ori sub forma de intrebare-raspuns.

Interactiunea dintre om si masina este o problema studiata – din perspective diferite – de mai multe discipline, alaturi de informatica furnizand rezultate notabile psihologia, sociologia, semiotica, ingineria sau lingvistica.

Interfata cu utilizatorul reprezinta o parte a aplicateii software care ofera utilizatorilor posibilitatea de a-si exprima intr-o maniera dorita, a fi facila intentiilor de operare prin intermediul calculatorului si de a intra in posesia rezultatelor furnizate de acesta.

Originile acestui termen pot fi localizate in vocabularul tehnic ingineresc al anilor 1970. Interfata este locul in care se realizeaza comunicarea dintre utilizator si computer. In interactiunea care se stabileste, utilizatorul este este cel care poate decide daca interfata folosita ii este cu adevarat utila, componentele hardware si software reprezentand pentru el doar unelte cu ajutorul carora este construita interfata. Din perspectiva discutata de noi, interactiunea dintre om si calculator va avea loc prin intermediul unei interfete Web, construita pe baza tehnologiilor oferite de Internet.

Proiectarea interfetelor cu utilizatorul poate fi considerata drept suma a activitatilor de:

  • Intelegere a nevoilor utilizatorilor;
  • Proiectare (design);
  • Prototipizare;
  • Evaluare;
  • Implementare finala a interfetei.

O intrebare fireasca pe care si-o poate pune cititorul este “De ce este imperios necesar sa se studieze proiectarea interfetelor cu utilizatorul, respectiv a site-urilor Web?” . Motivatia acestui demers provine din faptul ca majoritatea interfetelor (fie ele Web sau nu) sunt incorporate in programe si aplicatii reale, complexitatea si utilitatea acestora fiind percepute de utilizatorii finali aproape exclusive prin intermediul interfetelor. Din nefericire, exista numeroase interfete prost concepute, fapt care conduce adesea la pierderi de bani (si chiar vieti omenesti in cazuri extreme). Realizarea unei interfete deplin functionale, productive si nu in ultimul rand agreabile este de altfel foarte dificila, aceasta implicand nu doar imbinarea mai multor tehnologii, ci si corespunderea maleabila la necesitati de utilizare cat mai complexe.

O alta posibila intrebare este “Cine construieste interfetele?”. Exista o intreaga pleiada de persoane cu diverse specializari angrenate in aceasta activitate. Pot fi enumerate graficienii, proiectantii de mijloace de interactiune om-masina, programatorii, personalul de testare si evaluatorii, autorii de manuale tehnice, expertii in relatii cu publicul si chiar utilizatorii finali.