De vreme ce proiectarea de site-uri Web reprezinta in fapt un caz particular de proiectare a interfetelor cu utilizatorul, vom incerca sa oferim diverse solutii la problemele proiectarii si realizarii efective de interfete om-masina. Acest proces complex va fi urmarit si detaliat din perspectiva urmatoarelor etape:

  • Identificarea si intelegerea nevoilor utilizatorilor finali;
  • Analizarea activitatilor si a contextului interactiunilor dintre om si masina;
  • Prototipizarea interfetei, programarea interfeteti, reiterarea etapelor anterioare.

Scopul si obiectivele site-ului Web

Identificarea si intelegerea nevoilor vizitatorilor site-ului dorit a fi proiectat au in vedere stabilirea scopului acestuia. Oricare ar fi specificul site-ului Web, primul pas este acela de a ne asigura ca ne-am definit un set de obiective, adica stim ce dorim sa realizam odata cu demararea activitatilor de construire si dezvoltare a site-ului. Fara o fraza clara – menita a preciza scopul si obiectivele – proiectul nu va avea succes. Constientizarea scopului dorit a fi materializat si grija planificarii activitatilor sunt cruciale, mai ales daca facem parte dintr-o echipa de design a unui site. Inainte de a incepe construirea site-ului respectiv, trebuie sa avem in vedere:

  • Identificarea publicului tinta (target audience);
  • Stabilirea scopului site-ului;
  • Cunoasterea obiectivelor principale;
  • Intocmirea unui plan concis privitor la informatiile disponibile pe site.

In paralel, va trebui demarata activitatea de identificare a tuturor informatiilor textuale, grafice si multimedia si a resurselor disponibile pe care va fi necesar sa le colectam sau sa le cream pentru a atinge obiectivele stabilite.

Stabilirea obiectivelor finale

Principiul de design al site-ului este furnizat de sloganul sub care urmeaza a se desfasura intreaga activitate: o fraza clara si scurta care expune obiectivele. Trebuie sa avem o motivatie precisa in cearea unui site Web, iar pentru aceasta este imperios necesar sa explicam obiectivele, in functie de indeplinirea acestora urmand a analiza viitorul succes al site-ului nostru.

De exemplu, o fraza-cheie specificand obiectivele site-ului Web al unei societati de prestari servicii ar putea fi :

Site-ul Web va reduce solicitarile de la biroul de informatii referitoare la activitatile societatii. Site-ul Web va descongestiona personalul responsabil cu activitatea de corespondenta. Pe site va fi disponibil intregul continut al publicatiei pe care o editeaza trimestrial organizatia, plus diverse informatii de actualitate. Dupa un an se va decide prin vot daca publicatia Web a avut succes si se va analiza posibilitatea de a se renunta la forma tiparita a acesteia, micsorandu-se cheltuielile”.

Aceasta enuntare a scopurilor poate continua cu enumerarea mai multor obiective financiare si organnizationale specific, cu stabilirea perioadei si a modului de evaluare a succesului prezentei pe Web a respectivei societati, prin intermediul site-ului dezvoltat.

Desigur, trebuie sa tinem seama de faptul ca obiectivele de mai sus nu pot fi aplicate in cazul unui site Web de alt factor (de exemplu, scopurile unui site dedicate divertismentului interactiv difera de cele ale unui site asociat unei conferinte stiintifice din domeniul calculatoarelor).

De multe ori se intampla ca problema principal sa o constituie tocmai lipsa scopului. O motivatie de genul “si alte companii au site-uri Web” nu reprezinta un argument acceptabil. Desigur, din ce in ce mai des apare – mai ales in mass-media – sintagma “daca nu esti pe Internet, nu existi” si, ca atare, nici o organizatie serioasa nu isi poate permite sa neglijeze acest mediu de comunicare si de afaceri. A poseda doar un site Web drept carte de vizita on-line – mijloc de promovare a imaginii firmei – nu este suficient in prezent. De asemenea, acest aspect nu reprezinta nici pe departe modul cel mai eficient de valorificare a posibilitatilor oferite de tehnologiile pe Internet in general si de cele Web in special.

Trebuie retinut faptul ca procesul de construire a unui site se desfasoara in mai multe etape, informatiile puse la dispozitie prin intermediul lui schimbandu-se frecvent. Editarea pe termen lung a informatiei si dezvoltarea tehnica a site-ului trebuie sa faca parte din planurile noastre importante legate de design. Fara aceasta perspectiva pe termen lung, site-ul Web va avea aceeasi soarta ca multe publicatii tiparite, care au debutat in conditii favorabile, dar nu au avut continuitate.

Cunoasterea audientei

Un bun start pentru a stimula personalul sa conlucreze la conturarea unei imagini cat mai benefice asupra organizatiei este evaluarea avantajelor pe care ar putea sa le aiba utilizatorul care va aloca din timpul sau cateva minute pentru a ne vizita site-ul.

Identificarea potentialilor vizitatori ai site-ului este cruciala. Structurarea designului site-ului se va face in concordanta cu nevoile si asteptarile audientei. Gradul de instruire, interesele si dorintele utilizatorilor vor varia de la novicii care au nevoie de o introducere atent structurata pana la utilizatorii experti – iritati de orice aspect care le intarzie accesul la informatie. Un site web bine proiectat ar trebui sa fie capabil sa se acomodeze unei game largi de interese si aptitudini ale utilizatorilor. De exemplu, in contextual intranetului, daca scopul site-ului este de a furniza informatii interne privitoare la firma (e.g.:documente despre resursele umane, noi oportunitatiaparute in cadrul companiei sau alte informatii care de obicei sunt tiparite), site-ul va fi folosit de angajatii acelei organizatii, fiind vizitat chiar de mai multe ori pe zi.

Va trebui, asadar, sa descoperim ce informatii ar putea avea valoare pentru vizitatori si sa le oferim in cadrul site-ului.

In primul rand trebuie sa ne concentram asupra primei impresii pe care le-o face vizitatorilor site-ul nostru. Obiectivul este de a atrage utilizatorii ocazionali prin intermediul unor imagini placate si al unor sloganuri prezentand continutul. Toate legaturile din pagina de start trebuie sa conduca spre paginile subiectelor importante din cadrul site-ului.

Pentru aceasta trebuie sa multumim mai multe categorii de utilizatori ai site-ului care pot fi :

  • Utilizatorii novice si cei ocazionali. Posibilitatile de intelegere si orientare ale acestora sunt dependente de o structura clara a site-ului si de un acces facil catre schemele de organizare a informatiilor disponibile. Novicii sunt intimidati de meniurile-text complexe si nu vor cerceta in detaliu site-ul daca pagina de start nu ofera imagini atractive si nu este judicious organizata. Dupa studiile lui Jakob Nielsen – unul dintre specialistii notorii in utilizarea interfetelor – mai putin de 10% din cititorii unei pagini Web au derulat documentul pentru a parcurge si informatiile din partea inferioara a acestuia. Utilizatorii ocazionali trebuie sa beneficieze de pagini prezentand rezumate ale informatiilor importante, de harti ierarhice ale continutului site-ului, de imagini sugestive care sa-i ajute sa isi aminteasca localizarea informatiilor din cadrul site-ului. Pagini continand un glosar de termeni, acronime si abrevieri, plus o lista cu “intrebari frecvente” (documente de tip FAQ – Frequently Asked Questions) pot fi de ajutor utilizatorilor ocazionali sau primilor veniti, mai ales in cazul unor site-uri prezentand un continut complex.
  • Utilizatorii frecventi si expertii. Aceasta categorie viziteaza site-ul cu scopul de a obtine, rapid si cu un grad mare de acuratete, informatiile dorite. Utilizatorii experti nu au rabdare sa foloseasca meniuri grafice multiple oferind de la doua pana la sase optiuni la un moment dat. Ei solicita meniuri-text care se incarca rapid si care pun la dispozitie legaturi spre subiectele importante. Grafica inutila enerveaza acest tip de audienta. Utilizatorii experti si cei frecventi au formulate in general scopuri specifice si vor aprecia legaturile spre informatii de detaliu, motorul de cautare interna sau indexul site-ului.
  • Utilizatorii internationali. Proiectarea Web trebuie sa tina cont si de internationalizare. Vizitatorii site-ului pot proveni din medii si state diferite. Pentru a avea o audienta larga, la nivel mondial, va trebui sa oferim traduceri, in cele mai frecvente folosite limbi, cel putin pentru paginile importante. Trebuie evitate elementele de jargon sau acronimele tehnice obscure in cadrul paginilor introductive. De asemenea, nu trebuie sa presupunem ca fiecare cititor este familiarizat cu conventiile locale privitoare la data si timp. De exemplu 4/9/02 pentru un American va insemna data de 9 aprilie 2002, dar utilizatorii din Europa ar putea interpreta aceasta abreviere drept 4 septembrie 2002. Aceeasi observatie este valabila si pentru alte unitati de masura.

Stabilirea cerintelor

Proiectarea site-ului trebuie sa ia in consideratie cerintele impuse de beneficiarul acestuia. Se impune asadar discutarea cu beneficiarul, in amanuntime, a cerintelor, bazandu-se de comun acord asupra unor aspecte generale si/sau particulare ale site-ului respectiv. Beneficiarul, autorul ori ambii pot decide, printre altele, care vor fi:

  • Platforma-tinta (sistemul hardware, sistemul de operare, serverul Web, clientul/clientii Web);
  • Limbajul sau limbajele de programare utilizate si modul de procesare a datelor (daca este cazul);
  • Nivelul programarii Web (pe server, la client sau o abordare mixta);
  • Sistemul de management al bazelor de date si al altor resurse;
  • Designul general al site-ului;
  • Cerintele de securitate (e.g.:controlul accesului);
  • Frecventa actualizarii informatiilor si dinamicitatea lor;
  • Audienta si specificul continutului.

Problemele practice de construire si mentinere a unui site Web de dimensiuni moderate (100 de pagini) pot fi multiple. Dintre acestea se pot enumera:

  • Modificarea frecventa a documentelor avand continut dinamic, dificil de controlat;
  • Asigurarea integritatii legaturilor dintre pagini;
  • Modificarea substantiala a structurii site-ului drept consecinta a schimbarii continutului;
  • Contradictia dintre design si functionalitate.