De la layout, la culoare, la textura, la litere, am vorbit despre ilustratie inca de la inceput. De ce trebuie atunci sa existe un articol dedicat special imaginilor? Ca si cu tipografia, exista multe considerente practice legate de imagini- inclusiv alegerea tipurilor de fisiere, rezolutia imaginilor si sursele forografiilor – pe care trebuie sa le acoperim. Dar, in mod natural, exista cateva aspect artistice despre acest subiect si acestea au nevoie de o discutie detaliata.

Procesul alegerii elementelor ilustrative, fotografice si a pictogramelor pentru designul unui site web cere o intelegere de baza a principiilor de design. Un exemplu este folosirea imaginii unui aparat foto ca o reprezentare simbolica. Cand am cautat o imagine potrivita, decizia mea s-a axat mai mult pe unghiul de inclinare al imaginii decat pe tipul de camera reprezentat. Directia in care este indreptata camera in imagine afecteaza in mare masura sensul miscarii in pagina. Daca aparatul foto ar fi fost indreptat cu fata catre noi, pagina ar fi aratat numai bine, dar ar fi fost destul de statica. Daca ar fi fost indreptat catre dreapta, ochiul ar fi gravitat in afara paginii mai degraba decat catre continut. Plasarea camerei in partea de sus a paginii face ca aparatul foto sa fie observat. Izolarea imaginii o face sa iasa in evidenta si mai mult ca punct de interes. In cele din urma, directia lentilelor creeaza o linie de continuitate care determina urmatorul punct de interes pe pagina.

Ce trebuie sa cautati

Vechea zicala conform careia o imagine face cat o mie de cuvinte ramane la fel de adevarata si pe internet. Fotografiile si ilustratiile servesc deseori ca ademeniri vizuale pentru a prinde vizitatorii si a-i atrage in continut. Pe de alta parte, imaginile gresit alese sau chiar o prezentare slaba a unora bine alese poate fi in detrimentala atractivitatii site-ului. Fiecare privitor al unei fotografii sau ilustratii vede imaginea diferit, in functie de trecutul sau si de experientele individuale. Cele o mie de cuvinte pe care o persoana le poate extrage dintr-o imagine pot fi diferite de cele o mie de cuvinte pe care o alta persoana le poate spune despre acea imagine.

Inainte de a alege o imagine sau o ilustratie pentru a o include in layout sau in continutul unui site, puneti-va urmatoarele trei intrebari:

Este relevanta?

Imaginile relevante pot adauga interes designului dumneavoastra si pot imbunatati continutul paginii web. Ele ofera un semn de carte vizual care ajuta vizitatorii sa isi aduca aminte ce exista intr-o pagina si unde sa se uite atunci cand se intorc. Folositi de exemplu o fotografie de fundal distractive si relevanta, dand paginii un aer retro si o personalitate pe care nici o alta imagine nu ar reusi sa o recreeze. Aceasta este regula logica pe care cei mai multi oameni o inteleg atunci cand aleg imaginile pentru continut; oricum relevanta este doar unul din factorii care trebuie luati in considerare cand alegem o imagine.

Este interesanta?

Desi este important sa se mentina o legatura intre elementele vizuale ale unui design si continutul sau, trebuie sa evitati sa faceti din aceasta prioritatea numarul unu. Problema cu cautarea ilustratiilor potrivite este aceea ca, deseori, cadem in capcana de a fi prea precisi. Iar cand vine vorba de a alege imaginile, taramul preciziei este cel unde se nasc toate cliseele. Lectia este ca, uneori, daca a fi interesant inseamna a fi bizar si socant, este deseori mai bine decat a fi relevant, dar plictisitor.

Este atragatoare?

Imaginile care sunt estetic sau emotional atragatoare pot fi un carlig efficient pentru atentie si accentuare. Problema este ca frumusetea si atractivitatea sunt diferite pentru fiecare. In functie de subiectul abordat si de grupul tinta al site-ului pe care il create, o imagine atractiva poate fi portretul unei mame si al copilului sau, o panorama unui peisaj urban sau o mascot desenata adorabila.

Imaginile atragatoare sunt in special importante pentru site-urile restaurantlor, cele cu retete sau servicii de catering. Realizez ca relevanta, interesul si atractia sunt foarte subiective, dar uneori subiectivitatea si libertatea asrtistica sunt potrivite. In cazul in care credeti ca o imagine este buna pentru un proiect, mergeti pe mana ei. In general, as evita monstrii, extraterestrii si mazga in cele mai multe site-uri, dar, dupa cum am vazut mai sus, pentru clientul si audienta potrivite, pot fi o directiva valida de design.

Pentru fiecare imagine pe care o alegeti pentru
design, trebuie sa raspundeti “da” la cel putin doua dintre intrebarile de mai sus. De ce nu la toate trei? Ei bine, uneori este distractiv sa puneti o imagine atractiva si interesanta care nu are de-a face deloc cu continutul. Stiti, cum ar fi un stol de pasari care cara o balena intr-o plasa.

Surse legitime de imagini

Deci, de unde sa achizitionezi imagini interesante, attractive si relevante pentru proiectul de design web? Practic, aveti la indemana trei optiuni: sa le create, sa achizitionati imagini de stoc sau sa angajati un profesionist. Abordarea pe care o veti alege depinde in mare masura de buget si de nevoile clientului dumneavoastra, precum si de competentele dumneavoastra.

Luati-o sau creati-o

Pentru mine, a face poze cu aparatul meu foto sau a crea propriile mele ilustratii este o situatie din care am numai de castigat. Daca un client are nevoie de imagini pe care sa le foloseasca pe site-ul sau, imi da sansa sa evadez din birou si sa fac ceva diferit. Am avut posibilitatea de a face fotografii produselor, restaurantelor, fabricilor, apartamentelor, unui studio de arte martiale, fatadelor – am avut chiar ocazia intr-o dimineata sa merg cu o masinuta de golf si sa fac fotografii unui teren de golf, timp in care eram contracronometru. Dar a fost mai mult decat o iesire distractive. Clientilor le place de obicei ideea, deoarece le arata ca vreau sa ma implic in fiecare faza a proiectului. Ii poate de asemenea costa mai putin decat sa contacteze un fotograf profesionist.

La fel ca si in cazul ilustratiilor si al animatiilor. Cea mai mare parte a timpului, un design personalizat de site cere un anumit nivel de ilustrare. Pentru component ca pictograme, butoane, fundaluri, desene de baza si logouri, deseori incerc sa satisfac chiar eu dorintele clientului. Tineti minte faptul ca ilustrarea nu trebuie sa fie neaparat complexa sau greu de realizat pentru ca mesajul sa fie comunicat cu success.