Tipografie

Sa recunoastem: scopul de baza al designului web este comunicarea. Indiferent ca vorbim despre un magazin online, prezenta pe web a unei companii din Fortune 500 sau un profil pentru un site de tip retea sociala, tipografia este o componenta vitala. Pentru cei mai multi oameni, tipografia se refera la aranjarea unui set familiar de forme pentru a forma cuvinte, propozitii si paragrafe. Deoarece ne este la indemana sa schimbam aspectul unui caracter doar din cateva apasari pe butoanele tastaturii, ne-a facut sa uitam despre posibilitatile creative si artistice ale acestui mediu.

Exista numeroase obstacole care stau in calea adaptarii eficiente a tipografiei la web dar puterea caracterului ar trebui sa constituie o motivatie suficienta pentru depasirea limitelor. Nu sunteti convins? Luati o revista, dati drumul la televizor sau plimbati-va prin magazinul de unde va aprovizionati. Fara indoiala, veti vedea sute de moduri de folosire creative si eficienta a caracterelor. Este substanta branding-ului, cheia catre comunicarea nonverbala si o parte esentiala a designului web.

Acest subiect poate crea dependenta !

Dupa studierea tipografiei pentru ceva vreme, nu va veti mai uita in acelasi fel la un panou, la o brosura sau la o carte. S-ar putea sa incepeti sa faceti fotografii indicatoarelor din parcurile de distractie mai curand decat copiilor dumneavoastra. Sa va intrebati daca antreurile din meniul unui restaurant sunt scrise cu Meyer Two sau Cantoria poate deveni o activitate mai interesanta decat insasi alegerea antreurilor. Studiul tipografiei este cel care atrage multi oameni si… nu le mai da niciodata drumul ! Considerati-va avertizat.

Pentru a descatusa potentialul literei tiparite, mai intai trebuie sa o intelegem. Indiscutabil, nu este o sarcina usoara. Detaliile minuscule ale formei literelor si ale spatiilor din jurul ei au fost atent calculate de-a lungul a secole de cercetari si practica.

In zilele de inceput ale tipariturilor, fiecare litera a fiecarui set de caractere trebuia sculptata in lemn sau turnata din plumb, inmuiata in cerneala, iar apoi presata pe hartie. Aceasta a fost o profesiune artizanala care cerea o extenuanta atentie la detalii. Chiar daca eficienta acestei practici a fost de mult depasita de metodele moderne de imprimare, multe colegii si universitati ofera cursuri de tipografie clasica, astfel incat viitorii designeri grafici sa poate aprecia beneficiile lucrului cu caracterele pe un computer si sa descopere potentialul explorarilor tipografice.

Dragostea mea pentru tipografie este dubla. Ca designer, imi place sa lucrez cu fontul pentru aspectele sale artistice. Imi place vocea pe care o dau diferitele fonturi si expresivitatea colajelor tipografice. In cele din urma, radacinile cuvantului tipografie sunt typos, care inseamna amprenta sau semn, si grapheia, care inseamna scriere; literal, tipografia inseamna a lasa urme prin scris. Ca programator, imi plac modalitatile de rezolvare a problemelor de tip puzzle pe care le implica lucrul cu caracterele. Alegerea fontului si a culorii reprezinta numai varful aisbergului. De fapt, majoritatea deciziilor care trebuie luate in munca noastra implica mai mult spatiul din jurul caracterelor si al blocurilor de text decat caracterul in sine. Nu este mai putin adevarat ca alegerea unui font este un pas crucial.

Istoria si implementarea caracterelor reprezinta un subiect care poate umple sute de carti de altfel, a si facut acest lucru. Voi oferi doar o scurta introducere in lumea tipografiei. Mai intai voi acoperi cateva din problemele legate de – si solutii pentru acestea – translatarea cracterelor spre web.

Apoi, vom examina impreuna terminologia de baza legata de fonturi, vom explora cateva linii de ghidare in utilizarea lor si vom cerceta caracteristicile diferitelor fonturi. Din discutia noastra privitoare la lizibilitate, pana la chestiunea folosirii online a titlurilor dinamice, sper ca informatiile sa fie practice si sursa de inspiratie.

Caractere pentru web

Cand vine vorba de web si alegerea fonturilor pentru textele care vor fi afisate intr-un browser, nu conteaza daca aveti cinci sau 5000 de fonturi instalate, va trebui sa ganditi dupa regula celui mai mic numitor comun. Numarul familiilor de fonturi care sunt suportate implicit in sistemele principale de operare este foarte mic. Lista celor noua familii este cunoscuta de obicei sub numele de lista sigura.

Dezavantajul listei sigure este faptul ca diversitatea este limitata in cadrul fiecarei categorii de fonturi. Daca aveti nevoie de un font standard neserifat, va trebui sa alegeti intre Arial, Trebuchet MS si Verdana. Pentru cineva care nu a vazut multe fonturi, poate parea o diversitate rezonabila, dar pentru cei care cunosc nuantele altor fonturi neserifate ca Helvetica Neue, Futura si Univers, folosirea unuia dintre fonturile sigure poate fi ca si cum ai incerca sa bati un cui cu surubelnita.

Din fericire, proprietatea font-family din CSS va permite sa alegeti mai multe fonturi, in ordinea preferintelor. Daca primul font nu este disponibil, cel de-al doilea font va fi folosit; daca cel de-al doilea font este absent, va fi folosit al treilea font si asa mai departe. Haideti sa spunem ca vreti ca titlurile sectiunilor sa dispuna de un font serifat. Credeti ca cel mai bun font pentru aceasta sarcina este Calisto MT, asa incat il specificati primul – pentru cei cativa care il au instalat. A doua optiune reprezinta primul dumneavoastra plan de backupsi pentru acesta alegeti Georgia. Daca utilizatorii nu au Calisto MT instalat, atunci vor vedea Georgia. Chiar daca Georgia se afla pe lista sigura, se poate ca cineva sa nu il aiba instalat. Times New Roman este un echivalent apropiat, asa incat decideti ca il veti adauga de asemenea ca urmatoarea alternativa. Pentru a incheia lista preferentiala , ca sa raspundeti nevoilor utilizatorilor care nu dispun de nici unul dintre aceste fonturi instalate, adaugati ceea ce W3C numeste o familie generica de fonturi. Familiile generice de fonturi sun serif, sans-serif, cursive (similar scrisului de mana), fantasy (sau novelty) si monospace. Toate alegerile dumneavoastra de mai sus au fost facute din familiile de fonturi serifate, astfel incat aceasta este familia generic de fonturi pe care o veti specifica.

Fonturi cu spatii

Retineti ca orice familie de fonturi a carei denumire include spatii trebuie scrisa intre ghilimele, fie simple(‘), fie duble (“)

Cheia crearii unui set eficient de fonturi este de a cunoaste care sunt fonturile cele mai apropiate si, mai important, care dintre ele sunt instalate implicit in sistemele de operare.