Ca si atunci cand dezamorsati o bomba si atunci cand va straduiti sa creati un site cu un aspect decent, daca alegeti culoarea gresita – vai de voi ! OK, poate ca selectarea culorii nepotrivite pentru site-ul unui client nu este echivalenta cu o condamnare la moarte, insa poate omori cariera dumneavoastra in domeniul designului web. Alegerea culorilor nu este o chestiune simpla. Trebuie luate in calcul consideratii estetice, de identitate si de usurinta de folosire. Si, pentru a inrautati lucrurile, majoritatea ecranelor moderne pot afisa mai mult de 16 milioane de culori. Adica un numar infinit de combinatii de culori care pandesc dupa colt.

Din fericire, nu este nevoie sa fiti un consultant care poarta dupa el un paletar pentru a face alegeri bune in ceea ce priveste culorile. Este disponibila o abundenta de informatii, de la principiul psihologic emotional la teorii ale culorii testate si pe care va puteti baza, care va vor ajuta sa faceti alegerile corecte in ceea ce priveste culorile.

Psihologia culorii

Psihologia culorii este un domeniu de studiu care se ocupa cu analizarea efectelor emotionale si comportamentale produse de culori si de combinatiile de culori. Proprietarii site-urilor de comert online vor sa stie ce culori ii vor face pe vizitatorii site-urilor sa cheltuiasca mai multi bani. Designerii interiori cauta o culoare care sa transforme dormitorul intr-un linistit refugiu Zen. Proprietarii de restaurante de tip fast-food mor de curiozitate sa afle ce combinatii de culori va vor face sa doriti o portie XXL.

Desi este esential sa stiti cum alegerile dumneavoastra in privinta culorilor pot afecta masele, ideea este ca exista o singura, unica reactiva psihologica la anumite culori este eronata. Multe dintre reactiile pe care psihologii culorilor le atribuie anumitor culori au ca baza experienta personala. De asemenea, este interesant de observat ca multe culturi au asociatii de culori si interpretari ale acestora complet diferite. Avand aceste rezerve in minte, haideti sa exploram cateva asociatii psihologice generale pe care majoritatea persoanelor din culturile occidentale le au ca reactive la anumite culori.

Asociatiile de culori

Descrierea legaturilor emotionale pe care le pot avea persoanele cu anumite culori poate fi un subiect foarte hippy-sec. daca vi se pare greu de crezut, navigati la magazinul online favorit de muzica si testati cateva piese de pe albumul Colors al lui Ken Nordine. Desi multi designeri vor decide sa nu se bazeze doar pe presupusele semnificatii, caracteristici si personalitati ale anumitor culori, este totusi comod sa intelegem atributele emotionale ale catorva dintre principalele grupe de culori.

Rosul

Culoarea rosie are reputatia de a stimula adrenalina si tensiunea arteriala. Pe langa aceste efecte psihologice, culoarea rosie este recunoscuta pentru cresterea metabolismului uman; este o culoare tulburatoare, dramatica si bogata. Rosul este de asemenea culoarea pasiunii. Nimic nu spune Dragoste mai mult decat colorarea unui zid rosu aprins de Ziua indragostitilor pentru iubita dumneavoastra . Nuantele mai intunecate de rosu, cum ar fi rosu burgund sau castaniu, dau un sentiment bogat, indulgent – de fapt, pot fi chiar pompoase. Ganditi-va la aceste culori atunci cand faceti un design pentru pasionatii de vin si oamenii de viata, nuantele mai pamantii, maronii ale rosului sunt asociate cu toamna si stransul recoltei.

Portocaliul

La fel ca si rosul, portocaliul este o culoare activa si energica, desi nu evoca pasiunea rosului. In schimb se crede ca portocaliul incurajeaza fericirea si reprezinta lumina soarelui, entuziasmul si creativitatea. Portocaliul este o culoare mai neprotocolara si care da mai putin senzatia de corporatie decat rosul, care este probabil motivul pentru care designerii care au realizat serviciul bazat pe locatie pentru logo-ul lor. Deoarece portocaliul nu apare prea des in natura, tinde sa ne sara in ochi. Din acest motiv, este folosit adesea pentru veste de salvare, conuri rutiere si veste de vanatoare. Din moment ce si portocaliul stimuleaza metabolismul si apetitul, este o culoare buna pentru promovarea mancarii si a gatitului. Probabil de aceea imaginea mandarinei va provoaca foame chiar daca nu va plac citricele.

Galbenul

La fel ca portocaliul, galbenul este o culoare activa si, pentru ca este foarte vizibila, este folosita adesea si pentru taxiuri si semne de avertizare. De asemenea este asociata cu fericirea si este culoarea simbol pentru emoticon-uri. Aromele originale de portocala si lamaie ale bauturii energizante Gatorade se vand cel mai bine dintre toate produsele companiei; aceasta se datoreaza probabil, cel putin partial, caracteristicilor energizante asociate cu portocaliul si galbenul.

Un citat anonim care este folosit adesea in legatura cu asociatiile de culori spune: “ Bebelusii plang mai mult in camere galbene, sotii se cearta mai mult in bucatarii galbene si cantaretii de opera fac mai multe crize in cabine de proba galbene”. Indiferent daca este sau nu adevarat, ideea este ca prea mult galben poate fi coplesitor. Fiti seriosi ! – daca ati fi un bebelus blocat intr-o cabina de proba cu soti care se cearta si cantareti de opera crizati, v-ar apuca plansul!

Verdele

Verdele este cel mai adesea asociat cu natura. Este o culoare linistitoare care simbolizeaza cresterea, prospetimea si speranta. Este aproape evident de ce culoarea a fost strans legata cu protectia mediului, din punct de vedere vizual, verdele este mai usor pentru privire si mult mai putin dinamic decat galbenul, portocaliul sau rosul. Desi multe solutii de design pentru site-uri care folosesc verdele fac apel la inclinatia spre natura a vizitatorilor, verdele este o culoare versatila care poate de asemenea reprezenta bogatie, stabilitate si educatie. Atunci cand verde aprins este pus pe un fundal negru, chiar iese in evidenta ceea ce confera designului o senzatie de tehnic. Mie imi aduce aminte de primul meu computer, un vechi Apple II e de incredere.

Albastrul

Cand eram copil, culoarea mea preferata a fost albastrul. Nu orice albastru, ci albastrul azuriu al creioanelor Crayola, albastrul este adesea citat drept culoarea universala preferata.La nivel emotional, albastrul simbolizeaza deschidere, inteligenta si credinta si s-a descoperit ca are efect calmant. Pe de alta parte, s-a descoperit si ca albastrul reduce pofta de mancare. Probabil ca acest lucru este adevarat in parte fiindca albastrul se gaseste foarte rar in mancarea adevarata. Pe langa coacaze, cate mancaruri albastre de la natura puteti enumera? Se pare ca albastrul este exclus din paleta de mancaruri natural care provoaca pofta de mancare; prin urmare, nu este chiar ideal pentru promovarea produselor alimentare.

In plus, cateodata, albastrul este vazut ca simbol al ghinionului si al necazurilor. Aceasta asociatie coloristica emotionala este evidenta intr-o muzica blues, dar si in picturile lui Picasso din a sa – efect al depresiei – “Perioada albastra”. Totusi, nu este vorba numai despre culorile nenaturale de produse alimentare si forme melancolice de arta; albastrul este universal atragator datorita asocierii cu cerul si cu marea.

Conexiunea vizuala face din albastru o alegere evidenta pentru site-urile web asociate cu companiile aeriene, aerul conditionat, filtrele de piscina si croazierele. Ati observant vreodata ca albastrul este culoarea primara din logo-urile IBM, Dell, HP si Microsoft?

Aceasta deoarece albastrul transmite de asemenea si ideea de stabilitate si de claritatea scopului…adica, pana va confruntati cu un ecran albastru.

Violetul

Din punct de vedere istoric, violetul a fost asociat cu regalitatea si puterea. Secretul din spatele trecutului prestigios al culorii violet este legat de dificultatea producerii vopselei necesare pentru crearea vesmintelor violet. Chiar si astazi, violetul reprezinta bogatie si extravaganta. Acea extravaganta este transferata in natura. Cel mai adesea, violetul este asociat cu flori, pietre pretioase si vin. Echilibreaza stimularea rosului si efectele calmante ale albastrului. Conform lui Patrick McNeil, autorul cartii The Web Designer’s Idea Book, violetul este una dintre culorile cel mai putin folosite in designul web. El declara ca gasirea de exemple bune de solutii de design pentru site-uri web care contin violet a fost atat de grea incat aproape a fost nevoit sa scoata capitolul din carte. Daca incercati sa cresteti designul unui site web care sa iasa in evidenta, luati in considerare folosirea unei nuante bogate de violet.

Albul

Folosirea culorii albe ajuta la promovarea ideii ca aceasta este energia curata. In culturile occidentale, albul este considerat culoarea perfectiunii, a luminii si a puritatii. De aceea sunt folosite cearceafuri de un alb stralucitor in reclamele la detergent si miresele poarta rochii albe in ziua nuntii. Pentru a va face o idee despre cat de inradacinata este semnificatia albului in cultura noastra cititi poemul Design de Rober Frost. In cadrul acestuia, Frost contrazice in mod simbolic asociatiile noastre prin folosirea culorii albe pentru a reprezenta moartea si intunericul. Interesant este ca, in cultura chineza, albul este o culoare asociata in mod traditional cu moartea si doliul. Distinctiile culturale de acest tip ar trebui sa serveasca drept memento pentru a cauta asocierile de culori ale publicului tinta deoarece pot fi semnificativ diferite de perceptia dumneavoastra.

In design, albul este adesea trecut cu vederea deoarece este culoarea implicita de fundal. Totusi, sa nu va fie frica sa amestecati putin culorile. Incercati sa folositi un fundal inchis cu text alb sau sa puneti un bloc de fundal alb pe o zona pentru o scoate in evidenta. Folosirea in moduri neasteptate a culorilor poate reprezenta o declaratie indrazneata.

Negrul

Desi negrul sufera adesea din cauza conotatiilor negative cum ar fi moartea si raul, poate fi de asemenea o culoare a puterii, a elegantei si a fortei, in functie de modul in care este folosita. Daca va ganditi sa folositi o anumita culoare si va intrebati ce asociatii sunt pentru acea culoare, intrebati-va doar atat: “Care sunt primele trei lucruri care imi vin in minte atunci cand ma gandesc la aceasta culoare?”. De exemplu, cand ma gandesc la negru, ma gandesc la Jonny Cash, smochinguri si Batman. Cand ma gandesc la Jonny Cash, imbracamintea sa inchisa la culoare, vocea groasa si cantecele sale pline de durere dau o semnificatie tangibila asociatiilor mentale pe care le percep intre om si culoare.

Daca tratati in acest mod toate optiunile coloristice, stabilind trei asociatii de cuvinte pentru fiecare, este foarte probabil sa va faceti o idee buna despre cum este perceputa in general acea culoare de catre publicul dumneavoastra.

Desi psihologia culorii joaca un rol in felul in care uun vizitator vede site-ul dumneavoastra, tineti minte ca nu exista o culoare gresita. Desi rationamentul psihologic va poate ajuta sa va incepeti paleta, succesul unei scheme de culoare depinde de armonia care exista intre toate culorile alese. Pentru a obtine aceasta armonie, va trebui sa avem in vedere alte cateva attribute ale culorii.

Temperaturi de culoare

Un atribut care exista in tot spectrul este notiunea de temperaturi de culoare. Ce culoare de robinet va da apa calda? Ce culoare asociati cu gheata? De ce? Raspunsurile sunt evidente si sunt puse in aplicare atat de cultura, cat si de natura.

Culorile calde sunt culorile de la rosu la galben, inclusiv portocaliu, roz, maro si rosu burgundy. Datorita asociatiilor cu soarele si focul, culorile calde reprezinta atat caldura cat si miscare. Atunci cand este pozitionata langa o culoare rece, o culoare calda va iesi in evidenta, va domina si va produce accentuarea vizuala.

Culorile reci sunt culorile de la verde la albastru si pot include cateva nuante de violet. Violetul este culoarea intermediara intre rosu si albastru, prin urmare un violet mai rece este, asa cum probabil ati ghicit, mai aproape de albastru, in timp ce un violet rosiatic poate da senzatia de caldura. Culorile reci au efect calmant si pot reduce tensiunea. In cadrul unui design, culorile reci tind sa se retraga, ceea ce le face adecvate pentru fundaluri si elemente mai mari de pe o pagina, din moment ce nu vor coplesi continutul.

Valoarea cromatica

Masura luminozitatii si a intunecimii unei culori este cunoscuta ca valoarea sa cromatica. Adaugarea de alb la o culoare creeaza nuanta deschisa a acelei culori. Asemanator, o nuanta inchisa esre produsa prin adaugarea de negru la o culoare data.

La fel ca si in cazul culorilor, valoarea cromatica a culorilor pe care le folositi poate avea impact asupra conexiunilor psihologice pe care utilizatorii le vor avea cu continutul. O utilizare a valorii cromatice poate fi de a accentua perioada pe care clientii o asociaza cu o companie sau cu o organizatie. Daca ati face designul pentru un site web care are de-a face doar cu viata de noapte sau concertele , de exemplu, probabil ca ati vrea sa mergeti pe nuante inchise mai intunecate si sa limitati utilizarea nuantelor deschise luminoase. Nuantele deschise sunt asociate cu lumina zilei, primavara si copilaria. Ganditi-va: rasarit de soare, hainute de copii si ursuleti de plus. Aceste culori pastel luminoase pot fi folosite si in moduri profesionale, sofisticate si mature, asa cum poate confirma oricine care a petrecut vreodata timp intr-un spital. Aceasta deoarece nuantele luminoase sunt culori linistitoare, care confera personalitate mediilor sterile, fara a infiora bolnavii sau a-i face pe copii sa planga. Designerii de culoare sunt in general neinspirati de culori ca ”verde de spital”, insa daca lucrati la un site web pentru un centru de relaxare de zi , nuantele luminoase ar fi o baza deosebita pentru paleta dumneavoastra coloristica.

Saturatia

Saturatia sau intensitatea unei culori este descrisa ca taria sau puritatea acelei culori. Este clar ca ies in evidenta culorile intense si vii desi culorile reci tind sa se retraga, un albastru viu va atrage mai multa atentie asupra sa decat un portocaliu monoton. Atunci cand adaugam gri (negru si alb) unei culori, ea devine stearsa si pusa in surdina. Ca un birou cu pereti bej sau o dimineata de iarna mohorata, aceste culori sunt mai putin captivante si atragatoare decat culorile luminoase si vii. Partea luminoasa, culorile sterse ajuta la reducerea tensiunii si dau compozitiilor o dispozitie meditativa si visatoare.