In lumea designului pentru web exista numerosi artisti, designeri si programatori. Cand veti incepe sa activati, incercati sa nu va simtiti timorat de jargonul si limbajul lor complicat, deoarece le veti deprinde pe masura ce veti inainta si, in principiu, este ca si cum ati invata sa umblati de-a busilea, sa mergeti si apoi sa alergati. Crearea unui site Web poate fi foarte simpla si va veti obisnui sa o faceti.

Practicantii in domeniu sunt diversi, de la membrii echipelor mari de programare sau design, care se ocup, de exemplu, de giganticele site-uri BBC Online, pana la persoanele care doresc sa-si creeze propriul site Web. In mod evident, intre aceste extreme se intinde un spatiu urias, iar aptitudinile pe care va trebui sa vi le dezvoltati ca designer vor fi determinate de locul pe care doriti sa-l ocupati in spatiul acela. Presupunand ca lucrati la un site Web mare, puteti juca un rol foarte specific in cadrul echipei – de exemplu, de editare sau descarcare a imaginilor cu modificari minore ale textului. Intr-un asemenea caz, cunoasterea elementara a unor software-uri ca Dreamweaver si Photoshop va fi probabil suficienta. Pe de alta parte, puteti sfarsi prin a programa “ aplicatii de comert” online si atunci va fi necesara o cunoastere amanuntita a limbajelor de programare.

Cheia pentru succesul oricarui site Web este intelegerea publicului. De prea multe ori site-urile etaleaza grafica ultramoderna si solicita abilitatea de folosire a software-ului de catre un designer, acordand prea putina atentie celor care frecventeaza site-ul respectiv si motivul pentru care o fac. Nu este nimic rau in a extinde limitele acelea, dar nu uitati de utilizatorul final: concepeti pentru public, nu pentru dumneavoastra.

Limbajul de programare

Prima mea implicare in designul Web a aparut atunci cand un prieten ce studiase programarea calculatoarelor m-a intrebat daca as putea concepe interfata unui site. La momentul respectiv internetul era relativ nou, iar pentru mine reprezenta o provocare sa creez ceva sa arate excelent in conditiile utilizarii unei palete limitate de culori pe o zona de pixeli foarte mica. Proiectul s-a derulat cu bine si noi doi am mai colaborat si la altele. Apoi a aparut software-uri ca Macromedia Dreamweaver, care au facut ca ideea invatarii unui limbaj de programare ca HTML sa fie fezabila pentru cei care, ca mine, nu beneficiasera de o educatie traditionala in disciplina calculatoarelor sau in programare.

Planificarea unui site Web

Designul pentru Web nu difera de oricare alt proces de design: cu cat sunteti mai organizat, cu atat veti avea mai mult succes. In primul rand trebuie sa incepeti sa va planificati site-ul pe hartie (sau calculator), deoarece planificarea atenta va va economisi timp. Principalul scop al planificarii este de a descrie cu atentie arhitectura site-ului. Incercati sa intelegeti felul in care site-ul ii va permite utilizatorului sa se deplaseze prin continutul sau si apoi cautati sa anticipati felul in care i-ar placea sa se deplaseze prin site. Un site Web usor de navigat este esential pentru succes.

Logistica

  • Asigurati-va ca intelegeti complet ce se cere din partea site-ului si ca aveti acces la tot continutul relevant pentru a-l construi.
  • Ganditi-va din timp la gazduirea site-ului, deoarece ea poate sa afecteze unele aspect ale felului in care-l construiti.

Consideratii de aspect

  • Marimea ecranului. Care este publicul tinta si, ca atare, ce marime de ecran va necesita site-ul pentru a fi vazut?
  • Tipurile de fisiere. Exista module plug-in disponibile pentru public, ca sa poata utiliza Flash sau Quicktime?
  • Marimea fonturilor. Exista cerinte special pentru fonturile mai mari?
  • Compatibilitatea browserelor. Ganditi-va care este publicul tinta si care vor fi browserele cel mai probabil utilizate pentru vizitarea site-ului.

Tineti seama de urmatoarele:

  • Ierarhie. Cate niveluri va avea site-ul?
  • Navigatie. Cum se va deplasa utilizatorul intre pagini?
  • Active. Ce imagini si text vor trebui generate pentru a popula site-ul?
  • Domeniu. Numele de domeniu va trebui inregistrat?
  • Gazda. Unde va fi site-ul?

Aspect: marimea ecranului

Nu uitati ca diferiti utilizatori de Internet va vor vizita site-ul folosind monitoare cu diferite rezolutii pentru ecran. Exista multe posibilitati de rezolutii pentru ecran, dar cele mai des intalnite sunt 640×480 pixeli, 800×600 pixeli si 1024×768 pixeli. Majoritatea site-urilor “generale” sunt concepute pentru a fi vazute pe un ecran cu 800×600 pixeli.

Nu uitati: chiar daca va concepeti site-ul in jurul rezolutiilor standard de ecran, trebuie sa tineti seama si de spatiul ocupat de browser – bara de instrumente, bara de adrese, barele de derulare, iar diferite browsere au dimensiuni diferite pentru fiecare dintre aceste elemente.

Recomandari sigure care tin seama de atributele browserelor sunt (in pixeli): 640×480=599 latime, 290 inaltime; 800×600=759 latime, 410 inaltime; si 1024×768=983 latime, 578 inaltime.

Formate de imagine: JPEG si GIF

Pentru utilizarea pe Web exista numeroase formate de imagini, dintre care cele mai folosite sunt JPEG si GIF. In acelasi timp insa, un aspect major in alegerea tipului de fisier este genul de informatii pe care o salvati. Fisierele JPEG pot contine milioane de culori si de aceea sunt potrivite pentru salvarea informatiilor fotografice. Nu trebuie uitat ca prin salvare apare o pierdere inevitabila a calitatii, deoarece informatiile despre culori sunt reduse pentru a micsora fisierul.

Prin comparatie, fisierele GIF au o paleta de culori redusa si sunt foarte bune pentru inregistrarea de informatii despre zone omogene de culoare, de exemplu siglele sau butoanele monocolor. GIF pot fi utilizate si pentru inregistrarea dispozitivelor si secventelor de animatie.

In ambele cazuri este foarte important sa incercati sa mentineti cat mai redusa marimea fisierelor. Multe depind de publicul anticipat pentru site. Daca, de exemplu, concepeti un site Web care sa fie accesat de multe persoane din toata lumea va trebui sa tineti seama ca nu toti utilizatorii vor avea o conexiune la Internet de mare viteza si nu vor utiliza ultimul tip de PC sau Macintosh. Folosirea optiunii “save for web” din Photoshop este o cale excelenta de a vizualiza calitatea imaginii finale si de a anticipa timpul de descarcare pentru diverse viteze de conexiune la Internet. Imaginile ar trebui salvate la 72 dpi la dimensiunea finala in pixeli (nu redimensionati imagini din programe ca Dreamweaver).

Fonturi

Principalul aspect de care trebuie tinut seama este ca privitorii vor putea sa va vada site-ul in fontul pe care l-ati ales doar daca au fontul respectiv instalat pe calculatorul lor. Din acest motiv, atunci cand concepeti site-ul, este recomandabil sa utilizati anumite familii de fonturi: cu serife, fara serife sau monotip.

Ce se intampla insa daca includeti un font pe care privitorul nu il are instalat? Deoarece majoritatea browserelor sunt setate in mod prestabilit la Times sau Times New Roman, daca au un font specificat nu este disponibil, sau daca in codul HTML nu specificati un font diferit, literele vor fi afisate in Times sau Times New Roman.

Exista numeroase moduri de a specifica marimea fontului; poate ca metoda cea mai uzuala este de a atribui o valoare intre 1 si 7 (in ordine crescatoare de la 1 la 7), cu valoarea 3 echivaland cu 12 puncte. In ultimii doi ani, sistemul Cascading Style Sheets a fost adoptat pe scara larga de designerii Web ca mod de a controla fonturile, printre altele.

Foile de stil in cascada

O foaie de stil este un set de instructiuni care anunta browserul Web felul in care sa prezinte o pagina. Foile de stiluri pot controla multe elemente ale designului site-ului, printre care fonturile, imaginile de fundal, pozitiile imaginilor si alinierea textului.

Proiectarea pentru diferite browsere si platforme

Spre deosebire de proiectarea pentru tipar, conceperea unei pagini Web nu este niciodata un proces complet controlabil. Diferite calculatoare si diferite browsere vor afecta felul in care este afisata pagina Web. Una dintre primele probleme de care trebuie sa fiti constient este Gamma (stralucirea ecranului). Pe scurt, informatiile apar mai intunecate pe PC decat pe Macintosh, asa incat orice grafica realizata pe PC va aparea destul de spalacita pe Macintosh. In plus, Macintosh si PC au alte marimi prestabilite pentru latimea literelor si de aceea textul si imaginile vor aparea mai largi pe Macintosh.

Exista multe moduri de navigare pe Internet, utilizand in principal un calculator si un browser ca Internet Explorer sau Netscape Navigator. Exista insa multe alte browsere – Safari, Opera si Mozilla sunt doar cateva, insa si alte dispozitive in afara de calculatorul obisnuit: WebTV, telefoane inteligente si PDA-uri, ati dori ca site-ul dumneavoastra sa poata fi vizionat de toate browserele si dispozitivele, dar practic poate fi necesar sa construiti site-uri diferite pentru a fi utilizate de browsere sau dispozitive diferite. Verificati-va permanent site-ul in timp ce il concepeti, vizualizandu-l pe diverse browsere si intelegand publicul pentru care este construit site-ul. De exemplu, un site Web pentru cumparaturi livrate la domiciliu care nu tine seama de cerintele utilizatorilor de WebTV isi va pierde cu certitudine clientii.

Static sau dynamic

Site-urile si paginile Web pot fi scrise in multe limbaje, dar HTML constituie un punct bun de pornire. HyperText Markup Language este limbajul cel mai popular utilizat pe Internet. Folosindu-l, puteti construi documente (pagini Web) cu text, imagini, sunete si legaturi spre alte pagini – pe scurt, un site Web.

Internetul a progresat mult, iar deosebirea majora in multe site-uri contemporane este faptul ca sunt dinamice nu statice. Diferenta principala este ca intr-un site dinamic, serverul Web creeaza pagina la cerere. Amazon.com reprezinta un exemplu bun in aceasta privinta. Atunci cand cautati o carte in site-ul Amazon, pagina obtinuta este generata instantaneu in functie de criteriile cautarii; textul si imaginile sunt aduse pe un sablon preprogramat, livrandu-va informatia relevanta. Pe de alta parte, pe un site static fiecare pagina trebuie sa fie conceputa si sa existe pe server inainte sa poata fi prezentata informatia pentru o carte specifica.

Interfete si navigare

Designul pentru Web nu este la fel cu cel pentru tipar. Paginile nu trebuie doar sa arate excelent, ci sa functioneze intr-o gama larga de dispozitive si browsere si sa fie intuitive si directe pentru navigare; trebuie sa stiti unde sa dati click si unde sa priviti fara sa va invete nimeni. Aici este foarte importanta conceperea interfetei, iar ca designer puteti juca un rol decisiv.

O caracteristica standard in majoritatea site-urilor este meniul, prezentat in mod uzual fie ca un rand in partea de sus a paginii, fie ca o coloana ce coboara pe pagina. Indiferent de solutie, meniul trebuie sa fie foarte vizibil.

Alta optiune este utilizarea de cadre ce permit prezentarea simultana a doua sau mai multe pagini, cu meniul ce ramane vizibil in timp ce se deruleaza in zona “continut”. Alternativ puteti folosi meniuri derulante sau contextuale.

Asigurand coerenta machetelor paginilor, ii ajutati pe utilizatori sa navigheze prin site. Meniurile pentru navigare ar trebui sa fie intotdeauna in acelasi loc si sa urmeze acelasi format. Asigurati-va ca stiti conventiile deja existente; de exemplu, textul albastru subliniat este folosit pentru a indica o legatura, asa incat nu este recomandabil sa folositi textul albastru subliniat in scopuri decorative, fiindca s-ar putea ca utilizatorul sa deduca in mod gresit ca legaturile nu functioneaza.