Crearea identitatilor corporative si a elementelor lor asociate joaca un rol important in designul contemporan. Identitatea inseamna diferentiere, am fi pierduti daca nu am putea sa deosebim o persoana, un produs sau o companie de celelalte. Deosebirile ne ajuta sa definim natura lucrurilor.

Gandirea pe termen lung

Atunci cand creati un program de identitate, este esential sa cautati sa realizati ceva care sa aiba capacitatea de a creste. Intotdeauna lucrarile de design trebuie sa fie veridice, simple si directe.

Cercetarea

Conceperea unui program de identitate corporativ necesita familiarizarea completa cu toate activitatile organizatiei ce v-a dat comanda respectiva. In acest scop trebuie sa puneti intrebari, sa efectuati observari si investigatii. Fotografiati, desenati si colectati materiale similare. Examinati atat compania, cat si mediul in care opereaza ea. Discutati cu persoanele cu care puteti, din varful ierarhiei organizatiei pana la baza ei. Nu se stie nici o data de unde poate aparea scanteia pentru o idee. Puneti intrebari precum: Ce functii indeplineste compania? Unde le aplica? Cine sunt clientii? De ce opereaza asa cum o face? Ce o asteapta in viitor? Ce inseamna compania pentru dumneavoastra? Toate aceste intrebari va vor ajuta sa claditi o imagine a organizatiei pentru care lucrati.

Este important sa va ganditi la mediul in care este cel mai probabil o sa fie vazut ceea ce creati; de exemplu, sigla unei companii aeriene este afisata cel mai vizibil pe coada avioanelor, nu in anteturile scrisorilor.

Diagrame tip “paianjen”

Acestea sunt instrumente foarte utile pentru dezvoltarea de idei. Incepeti din centrul unei pagini si scrieti toate cuvintele si ideile pe care le asociati cu compania, numele si serviciile ei. Dupa aceea extindeti cuvintele acelea si creati mai multe legaturi pentru a obtine o retea de teme intercorelate. Diagramele de tip “paianjen” ofera frecvent idei diferite care nu sunt evidente initial.

Imaginea corporativa

Imaginea corporativa inseamna mai mult decat un semn sau un stil tipografic. Este imaginea totala a unei organizatii, de la partea cea mai mare la cea mai mica. Fiecare parte cladeste o imagine si defineste prezenta companiei in lume. Felul in care o companie raspunde la telefon este la fel de important ca si culoarea masinilor sale. In trecut, pentru a-si mentine imaginea coerenta, companiile tipareau directii calauzitoare pentru design corporativ sub forma unor carti de dimensiuni mari. Asemenea unui manual sunt in prezent mai putin populare, deoarece lucrarile artistice si informatiile de design pot fi controlate si distribuie pe CD-uri.

Atunci cand concepeti o imagine corporativa, definiti ce este sau ce incearca sa fie organizatia. De aceea este foarte important ca designul dumneavoastra sa fie veridic – sa reflecte corect realitatea.

Dezvoltarea conceptelor de design

Pe masura ce adunati materiale despre companie si domeniile asociate ei, este recomandabil ca in etapele initiale sa intreprindeti cercetari cat mai vaste. In aceasta faza nu editati materialele, ci doar adunati-le. In mod similar, nu respingeti nici o idee ca fiind prea excentrica sau experimentala; deocamdata este prea devreme ca s-o stiti. In cazul in care compania are deja o identitate, colectati toate utilizarile ei pe care le gasiti.

Dezvoltarea conceptelor vizuale

Atunci cand incepeti sa realizati imaginile vizuale, aveti deja o idee despre ce intentionati sa faceti, totusi ar trebui sa va mentineti deschis fata de toate sursele potentiale de imagini. Fotografiile, artele frumoase, imaginile din ziare si reviste, textele, culorile, sunetele, ba chiar mirosurile – toate sunt stimulente utile. Nu ignorati crearea de albume si colaje de atmosfera. Realizati foi de referinta ale altor identitati de la companii rivale.

Ganditi-va la companie si la felul ei si incercati sa-i capturati spiritul. O puteti face printr-un semn, un obiect sau o culoare? Nu incepeti prea devreme sa va folositi de calculator; in aceasta etapa, creionul, hartia, penita si culorile sunt instrumente mai directe si mai utile. Explorati scara si diverse medii, dar inca nu va ganditi la aplicatii. Nu va ticsiti mintea cu prea multe detalii.

Prezentarea

Cand prezentati o idee este important sa aratati in mod clar felul in care ati dezvoltat-o, de la primul concept pana la designul final. Naratiunea este un instrument util, oferind prezentarii o structura imediata. Daca relatati o istorie despre felul in care ati ajuns sa va realizati lucrarea, ea va fi mult mai atractiva. Istoria respectiva trebuie sa aiba introducere, cuprins si incheiere. Pentru a aparea increzator in sine si ca ideile sa treaca lin de la una la alta, repetati prezentarea de cat mai multe ori. Mentineti-o scurta; nu aveti timp sa povestiti tot ce ai facut pentru a ajunge la designul finisat. O regula de baza utila este ca lucrarea sa poata fi prezentata pe 2-6 formate A3.

Ponturi

Probleme de design:

  • Aplicarea designului pe obiecte reale este un mod foarte eficient de a fixa o idee in mintea clientului;
  • Lucrarile cu design complex functioneaza rareori;
  • Nu utilizati prea multe culori (maximum trei);
  • Creati mai intai designul in alb-negru.

Aplicare

Toate documentele companiei trebuie sa fie clar identificabile ca provenind din aceeasi sursa. Pentru companie trebuie sa alegeti mai multe fonturi; ele pot sa fie greutati diferite ale aceluiasi font sau doua fonturi diferite care se potrivesc intre ele. In general, evitati mai mult de doua fonturi.

Software

Adobe Illustrator si Macromedia Freehand sunt doua programe excelente pentru realizarea de grafic pentru identitatea corporativa. Ele sunt instrumente remarcabile pentru explorarea de teme ca manipularea si mutatia formelor geometrice.

Designul anteturilor si machetelor

In Europa, marimea standard pentru foaia de corespondenta (“letter size”) este aproape intotdeauna formatul A4(210x297mm). In SUA, marimea standard este exprimata in inchi:81/2x11inchi (216x279mm). Acestea sunt dimensiuni standard pentru toata corespondenta de afaceri din Occident. Atunci cand concepeti antetul pentru scrisori, este important sa nu uitati ca intotdeauna clientii companiei vor vedea foile acestea acoperite de text. In mod frecvent, studentii concep antetul pentru scrisori fara sa verifice felul in care va arata in combinatie cu un text procesat in mod normal sau fara a tine seama de locul unde poate fi plasat un asemenea text.

Se obisnuieste ca scrisorile sa fie impaturite in trei inainte de a fi introduse in plic. Ganditi-va in ce fel o asemenea pliere va afecta pozitionarea antetului. Corpul de text al scrisorii ar trebui sa inceapa de la o treime de muchia superioara a foii. Locul cel mai potrivit pentru numele si sigla companiei se afla de obicei deasupra acelei prime indoituri. Adresa companiei si a destinatarului trebuie plasate tot in zona aceasta.

Marginea din stanga a scisorii trebuie sa fie de minimum 30 mm pentru a permite ca foaia sa fie perforata in vederea fisarii. Detaliile companiei obligatoriu prin lege, asa cum sunt numerele de inregistrare si numele directorilor, pot fi trecute in partea inferioara a paginii.

In afara de a respecta cele mentionate mai sus, nu exista un format absolut fix si este perfect posibil sa plasati antetul scrisorii in lateralul paginii; asa ceva poate fi mai eficient daca se incearca promovarea unei imagini neconventionale, interesanta de design. De asemenea, merita sa va ganditi la lungimea scrisorii pe care o poate produce o companie specifica. In mod frecvent, avocatii scriu scrisori lungi, pe multe pagini, in vreme ce magazinele scriu rareori mai mult decat cateva paragrafe.