In mod frecvent, designerii vor trebui sa insufleteasca desfasurarile cu imagini si sa stie cum sa gaseasca ceva potrivit. Decizia daca sa folositi fotografii, ilustratii, ori chiar litere ca imagini (sau toate trei impreuna) poate parea dificil, dar un aspect bine coordonat, care evita un talmes–balmes de stiluri, este unul dintre semnele designului de calitate. Evitati sa includeti prea multe forme si stiluri materiale vizuale – trebuie sa va editati optiunile in mod logic si elegant. Cautati sa alungati ideile preconcepute: daca stiti exact ce anume veti face inainte de a incepe, veti fi mai putin creativ. Uneori chiar si o greseala se poate preschimba intr-o noua abordare.

Mediul si mesajul

Din cauza tehnicilor de arta digitala, limitele dintre fotografie si ilustratie au devenit neclare, astfel incat, desi alegerea directa dintre o fotografie realista si interpretarea stilista a unui illustrator continua sa fie posibila, tehnicile de montaj pe calculator permit fuziunea celor doua. In interiorul acestor trei categorii sunt posibile abordari relative directe sau obscure, asa incat trebuie sa va ganditi cum doriti sa va fie mesajul pentru a fi inteles si interpretat. De exemplu, frecvent in publicitate este esential sa aratati brandul pe care se straduieste sa-l vanda clientul dumneavoastra. Ambalajele alimentare sau reclamele pentru automobile tind sa prezinte imagini exceptional fotografiate si foarte realiste, ce prezinta produsul intr-o lumina cat mai magulitoare cu putinta. Pe de alta parte, un brand nou de cafea (nu distinctiv in sine) ar putea avea o ilustratie contemporana care sa transmita mesajul unui stil de viata ultramodern. La capatul opus al scarii realismului, imaginile pentru o reclama a instructorilor de animale pot fi complet obscure, dar publicul tinta va fi perfect constient de mesajul nerostit.

Daca activati in designul corporativ, etosul companiei pastrat cu sfintenie in “declaratia ei de principia” este la fel de important ca si produsele sau serviciile ei. Aici ar putea avea success si o serie mai abstracta sau analoga de imagini. In reviste sau carti, aspectul imaginilor va trebui analizat in etapa initiala de creatie, cand vor trebui discutate toate intrebarile legate de publicul tinta. Un mixaj de stiluri diferite – ilustratii si fotografii – poate sa diferentieze aici sectiunile editoriale.

Constrangeri creative

Clientii va pot trimite imaginile pe care doresc sa le utilizati, impreuna cu informarea initiala, si in asemenea cazuri decizia a fost deja luata in numele dumneavoastra. Fotografiile pot sa nu fie intotdeauna la indemana din motive logistice – din cauza distantei, bugetului sau dificultatilor de obtinere a autorizatiilor – ceea ce inseamna ca solutie optima si unica ramane comandarea unei ilustratii.

Manualele tehnice, rapoartele de companie, cartile educationale sau orice lucrari ce intentioneaza sa explice felul in care functioneaza lucrurile beneficiaza de pe urma materialelor vizuale. Vizualizarea tinde sa devina un domeniu specializat al ilustrarii, in care designerul, ilustratorul si autorul/creatorul materialului trebuie sa lucreze constrans laolalta.

Buget si grafic

A comanda o ilustratie foarte complexa, sa zicem a unei strazi urbane aglomerate, pentru o lucrare mare de design s-ar putea sa nu fie un lucru adecvat daca nu dispuneti de un buget pe masura. Este mai bine sa utilizati o fotografie. Pe de alta parte, solicitarea unui fotograf pentru o sedinta de lucru care implica fotomodele, machior si coafor, plus recuzite si decoruri complicate, ce va fi costisitoare. Intr-un asemenea caz ar fi mai ieftin sa comandati o ilustratie.

Ocazional puteti fi nevoit sa produceti ceva pentru care nu exista buget. Nu disperati – intotdeauna se gasesc posibilitati. Uneori, de pilda, literele evocatoare pot functiona ca ilustratie, iar imagini fara copyright pot fi gasite mereu daca stiti unde sa cautati.

Punctul de pornire

Poate ca lucrati la un proiect pe care l-ati initiat personal sau la o informare; oricare ar fi cazul, unghiul ilustrativ poate sa va apara ca prin farmec in minte, ori puteti fi nevoit sa va straduiti mai mult ca sa decideti asupra stilului cuvenit al imaginii. In primul rand ar trebui sa va intrebati ce anume ar fi potrivit pentru piata si mesajul pe care incercati sa-l transmiteti, iar dupa aceea sa cercetati o sursa care realizeaza lucrarea in limitele impuse de buget si termen.

Inarmat cu aceste optiuni, puteti sa va aplicati propria scanteie creatoare. Incepeti prin a cerceta sursele pentru imagini. Poate fi necesar sa creati chiar dumneavoastra imaginile sau puteti sa le comandati unui illustrator sau fotograf.

Exista multe moduri in care sa priviti lucrarile altora, in afara de a rasfoi diverse portofolii – pe Internet, in expozitii si agentii sau in alte publicatii grafice de tipul revistelor. Exista biblioteci de imagini ce reprezinta fotografi si ilustratori, sau care le cumpara operele si le vand pentru mass-media. Daca scrieti “picture library” sau “illustration agency” intr-un motor de cautare, veti capata o sumedenie de nume. In general, asemenea companii va permit sa utilizati o versiune de rezolutie joasa pentru schitele concepute, fie gratuit, fie in schimbul unei sume neinsemnate. Dupa ce v-ati finalizat ideea, puteti cumpara de la ele drepturile de a folosi imaginea respectiva. Intotdeauna inainte de a lua o hotarare, verificati care va fi suma finala. Sursele acestea produc in prezent CD-uri cu imagini fara drepturi de autor, ceea ce inseamna ca le puteti folosi in machete fara sa mai platiti nimic. Daca intentionati sa acoperiti in mod repetat un anumit subiect sau stil, poate fi logic sa cumparati un astfel de CD. Alta sursa (fara copyright) o reprezinta ansamblurile de tip clip art, care pot fi utile ca fundaluri pentru text. Desi sunt in principal gravuri alb-negru vechi, ele pot fi utilizate atat in modalitati moderne, cat si traditionale.

In cele din urma, creati-va o banca de resurse. Cei mai multi designeri pastreaza caiete sau dosare cu lucrari realizate de fotografi si ilustratori, provenite in general din reviste. Uneori primiti pliante promotionale trimise ca materiale publicitare. Daca va plac sau credeti ca pot fi utile pe viitor, afisati-le in banca de imagini.

Lista de control

  • Varsta/sexul/clasa sociala a publicului tinta? De exemplu, materialele vizuale pentru pagina horoscop a unei reviste destinate adolescentilor pot fi mai amuzante, moderne si abstracte decat imaginile utilizate pentru raportul si conturile unei companii;
  • Care este durata de viata a lucrarii? Imaginile dintr-o revista saptamanala pot fi efemere, pe cand cele dintr-o carte scumpa cu potential de vindere de 10 ani sau mai mult, trebuie sa aiba o rezonanta care sa dainuie;
  • Cat de clara trebuie sa fie informatia? Imaginile pentru coperta unui CD pot fi obscure, pe cand cele pentru un manual tehnic trebuie sa fie clare si didactice;
  • Valoarea perceputa. Este mai dificil de precizat, deoarece adesea ceva ieftin este vandut mai scump prin imaginea sa, iar ceva scump poate cauta sa atraga o piata larga;
  • Criteriul de design. Doriti o forma dinamica decupata sau o imagine patrata intinsa pana la limita paginii? Alb – negru sau color? Cu contururi precise sau incetosate? Poate fi stilizata? Doriti sa aiba un aspect retro? Sau ar trebui sa arate agresiv de modern? Trebuie sa existe un singur focar puternic sau un colaj de idei?
  • Tema. Frecvent este important sa creati un set de imagini cu aceeasi tema sau stil;
  • Apelati la contrarii. Pentru o clipa sau doua, ganditi-va la opusul a ceea ce se asteapta: astfel veti capata un punct de vedere nou sau va veti putea consolida ideile originale.
  • Buget si grafic de executie. Verificati daca ideea este posibila si fezabila in timpul disponibil.