Informarea

Toate proiectele incep printr-o informare facuta de client, de obicei departamentul de marketing sau managerul de brand, iar de cele mai multe ori informarea scrisa din partea clientului va fi extinsa verbal. Pe masura ce munca dumneavoastra va fi judecata pe baza informarii acceptate, este esential ca toate aspectele ei sa fie bine documentate. Pastrati insemnarile detaliate.

Cercetarea

Inainte de a incepe designul propriu-zis este necesara o intelegere intima a publicului tinta. De obicei aceasta inseamna depasirea datelor schitate in informare si implica participarea designerului la o cercetare a stilurilor de viata ale publicului tinta. Obiectivul este identificarea si asocierea cu grupul consumatorilor respectivi, pentru a le intelege obiceiurile, dorintele, poftele si motivatiile. Este o incercare de transpunere “in pielea” lor intr-o asemenea masura, incat sa le poata fi prevazut comportamentul. Poate fi util sa stiti:

  • Ce branduri cumpara?
  • Unde locuiesc – apartament/vila?
  • Ce automobile au?
  • Ce alimente consuma?
  • Ce moda urmeaza?
  • Ce tip de vacante fac?
  • Ce fel de relatii pot avea?
  • Ce emisiuni TV/reviste vizioneaza/citesc?
  • Ce bautura prefera?

Lista nu este limitativa, dar pana vor fi puse intrebarile si se va raspunde la ele, va aparea un profil. Deoarece designerii activeaza primar in mediile vizuale , de cele mai multe ori este preferabil sa ilustrati stilul de viata prin imagini nu prin text. Fotografiile si reclamele din reviste surprind stilurile de viata intr-un mod succint si plin de inteles si reprezinta materiale bune pentru a fi aratate clientului. Cercetarea ar trebui sa examineze produsele concurentei si conditiile din punctele de vanzare.

Lucrul in trei dimensiuni

O metoda buna este realizarea simultan a formei si graficii pentru container, in locul unei inaintari exagerate pe drumul dezvoltarii independente a celor doua, fiindca astfel se evita aplicarea ulterioara fortata a graficii pe o forma nepotrivita. De aceea, fiecare forma propusa ar trebui sa fie insotita de sugestii referitoare la aplicarea elementelor grafice. Daca schitele miniaturale pot fi perfecte pentru ideile initiale, orice propunere serioasa trebuie desenata in marime naturala. Designul structural, mai ales in cazul containerelor din sticla sau plastic modelat, este puternic influentat de alegerea curbelor si razelor. Modificari subtile ale curbelor au efecte spectaculoase asupra aspectului vizual si este important sa fie precis captate in schite. Unii studenti se simt obligati sa se repeada din capul locului la calculator. Din considerente de viteza (importanta intr-un proiect comercial) si pentru a evita ca limitarile tehnologice sa va domine creativitatea este mai rapid si mai putin inhibator sa generati multe concepte initiale in format schita. Ulterior puteti dezvolta ideile aprobate. Mai ales pentru designerii care au inceput abia recent sa lucreze in trei dimensiuni ori in designul pentru ambalaje este utila colectarea de mostre de ambalaje produse din materialele la care s-au gandit pentru proiect. De exemplu, daca ambalajul va fi din sticla, examinati cu atentie recipientele pentru a vedea cum sunt integrate curbele in materialul respective, ce raze sunt utilizate in jurul bazei si varfului, cum sunt adaugate inchiderile etc. De obicei containerele au aspectul pe care-l vedeti din motive obiective, care implica limitari impuse de materiale si de procesele de productie. Imprumutarea acestor caracteristici va face ca designul sa fie mai realist si mai convingator din punct de vedere vizual.

Cercetarile efectuate trebuie sa indice felul in care sunt expuse produsele in punctele de vanzare. Pornind de aici, puteti decide care este partea principala a ambalajului, adica aceea pe care o va zari cel mai probabil cumparatorul. Ea poate sa nu fie suprafata cea mai evidenta sau cea mai mare; de exemplu, un cornet de inghetata se poate afla intr-o vitrina frigorifica unde i se zareste numai partea superioara. Intr-un asemenea caz ar fi o eroare sa concentrati activitatea de design asupra corpului cornetului, cand de fapt varful este cel care efectueaza sarcina initiala de comunicare a informatiilor de branding si produs. Dupa ce ati determinat partea principala, concentrati-va asupra realizarii designului pentru ea, verificand cat de mult este vizibil. Daca un container este curbat, grafica va trebui sa actioneze in cadrul unghiului de vedere, fara sa dispara partial dupa circumferinta containerului.
Machete in marime naturala sunt utile mai ales in cazul containerelor modelate. Ele nu sunt modele, ci simple instrumente pentru a vedea felul in care curbele sau suprafetele modelate vor arata in trei dimensiuni.

Materiale si forme de ambalaje

Unele informari despre designul pentru ambalaje nu impun materialele, asa incat, daca informarea respectiva se refera de exemplu la conceperea unui container pentru miere, va fi logic sa luati in considerare borcanele din sticla, tuburile sau borcanele din plastic, cutiile din table si chiar containerele din ceramica. Fiecare material are propriile caracteristici, avantaje si dezavantaje. Borcanele din sticla asigura calitate si traditie, ingaduind vizualizarea produsului. Containerele din ceramica degaja un aer distinctiv “facut in casa” si, daca designul este atragator, consumatorii le pot refolosi – important mai ales daca ele poarta un branding care va fi vazut permanent si dupa utilizare. O asemenea consolidare a brandingului este un instrument eficient pentru mentinerea brandurilor in atentie. Daca se utilizeaza tuburi din plastic, mierea poate fi stoarsa direct pe paine, deci, apare intr-o ipostaza mai putin traditionala si ofera comoditate si amuzament, in loc de a focaliza pe traditie.

Designerii care au urmat cursuri de specialitate pot considera selectarea materialelor ca o extensie a paletei grafice. Instrumentele grafice uzuale continua sa existe, insa alaturi de ele apare o caseta noua cu instrumente, care contine materiale cu diverse proprietati si conotatii emotionale – finisari de suprafete, texturi si, in unele cazuri, capacitatea de a relief textul si grafica.

Etapele initiale ale unui studio sunt momentele in care sa explorati aceste optiuni, gandind pe scara larga si analizand toate materialele. Ulterior puteti respinge unele idei pe temeiuri practice – de cost, de umplere etc. Deocamdata insa, consemnati-le pe toate pe hartie , fiindca probabil va exista un sambure care sa poata fi utilizat sau adaptat. In exemplul cu mierea, s-ar putea ca borcanele din ceramica sa fie prea scumpe, dar imaginea lor poate fi utilizata pentru a crea un container din plastic care incorporeaza forma, textura sau culorile originalului.

Dezvoltarea grafica si structurala

Dupa ce ati ajuns la intelegerea amanuntita a informarii si ati desfasurat o cercetare pana la etapa in care cunoasteti publicul tinta, piata si produsele concurentei, puteti incepe activitatea de conceptie. Practic ea va fi inceputa deja, cel putin mintal, odata cu progresul documentarii. Ideile initiale trebuie acum reproduse vizual, pentru a ingadui explorarea mai detaliata si pentru a fi dezvaluite celorlalti membri ai echipei de design. Nu este momentul unor creatii foarte finisate, ci doar de a prezenta mai multe idei si de a oferi logica de la baza fiecareia. Acest proces explicativ ar trebui sa arate felul in care conceptele dumneavoastra respecta informarea si in care vor ajuta la vanzarea produselor. Desi in aceasta etapa creativitatea nu trebuie sufocata de consideratii practice, nu uitati ca doar creativitatea in sine nu este suficienta. Designul pentru ambalaje este o activitate strict comerciala si, finalmente, creativitatea si inovatia trebuie directionate spre solutii care sa respecte informarea.

Prezentarea lucrarii

Prezentarea ideilor dumneavoastra in fata clientului este un exercitiu de comunicare si, desi tehnicile care utilizeaza fotografii sau imagini generate pe calculator au importanta lor, in cazul designului pentru ambalaje – unde rezultatul final va fi un obiect tridimensional – machetele cu elemente grafice aplicate se dovedesc mediul ideal.