E-Shop IT – dezvoltarea unui magazine virtual

Prezentul articol expune un exemplu de dezvoltare a unei aplicatii de comert electronic: un magazin virtual.

Obiectivele si cerintele unui magazine virtual

Odata cu raspandirea spatiului WWW si cu atingerea unei mase critice de utilizatori, atat firmele cu activitate comerciala, cat si analistii in marketing au ajuns la concluzia ca merita investit efort in punerea la punct a unor tehnologii care sa transforme utilizatorii Web in potentiali clienti.

Initial, site-urile Web ale acestor firme contineau doar informatii de contact, oferte promotionale sau chiar cataloage de produse sub forma unor pagini HTML statice. Lansarea unei comenzi de cumparare a unor produse se putea face via fax, telefon sau e-mail. Totul urma un curs firesc, doar ca pentru a putea intra in posesia produselor clientul trebuia sa plateasca contravaloarea produselor comandate, iar banii sa parcurga drumul de la client la comerciant (vanzator), apoi de la acesta la producator.

Plata se realiza de regula prin mecanisme clasice, catre un cont deschis de comerciant la o banca; presupunea deplasarea clientului la sediul unei institutii cu profil bancar pentru a depune banii si pentru a initia transferul acestora in contul comerciantului. In functie de politica adoptata de comerciant pentru a demara procesul de livrare a produselor catre client acesta cerea, de cele mai multe ori, confirmarea efectuarii platii prin fax. Fie ca se folosea de o retea de distributie proprie, fie ca se apela la un serviciu postal specializat, aceasta ultima faza devenea cea mai lunga.

Ideea ca intr-o buna zi orice tranzactie economica va fi condusa exclusiv prin Internet, eficientizandu-se astfel foarte mult sistemul de tranzactionare, i-a facut pe multi manageri sa inceapa sa se intereseze cat de departe pot merge cu initiativelelor de tip e-business. Au inceput, asadar, sa se intereseze asupra solutiilor existente, capabile sa suporte cu success procesul de aprovizionare online al unei intreprinderi sau sistemul de vanzare si cumparare procesate pe internet. Iar toate aceste solutii trebuiau sa fie caracterizate de o flexibilitate mare in dezvoltare si adaptabilitate rapida la cerintele specifice clientului (in conditiile unor preturi accesibile chiar si intreprinderilor mici si mijlocii de la noi).

Din cele prezentate mai sus, se observa o stransa legatura intre aplicatiile Web si comertul electronic. Una dintre formele de manifestare ale acestui domeniu sunt magazinele virtuale, cunoscute si sub numele de e-shop.

E-Shop IT reprezinta un magazin virtual, destinat celor interesati de componente hardware, dar la fel de bine aceasta aplicatie isi poate schimba domeniul de activitate datorita modului flexibil in care a fost conceputa.

Ce trebuie sa stim despre un e-shop?

Cand dorim sa dezvoltam un magazin virtual (e-shop) trebuie sa avem in vedere urmatorii pasi care trebuie urmati pentru a fi siguri ca magazinul vostru va avea succesul scontat.

Sa ne imaginam, de exemplu ca detinem o companie care se ocupa de telefonie fixa si mobila. Am dori sa crestem vanzarile acestei companii. Ce posibilitate de solutii avem la dispozitie? Putem apela la mecanismele clasice de publicitate (de exemplu spoturi radio sau TV) si/sau putem amplasa reclame in zonele aglomerate in speranta ca vom atrage potentiali clienti.

O solutie care in ultimii ani s-a dezvoltat foarte mult si a devenit foarte la moda reprezinta magazinele virtuale (e-shop). Oricine poate fi clientul acestor magazine virtuale. Este suficienta o conexiune la internet si un browser pentru navigarea online in cadrul magazinului.

In prezent, exista o varietate de e-shop-uri, oferind clientilor o multitudine de servicii. Dintre cele mai importante servicii putem aminti urmatoarele : cosul virtual, de cumparaturi, catalogul de produse cu serviciile specifice, posibilitatile de plata, autentificarea utilizatorilor, inscrierea la diferite liste de discutii si multe altele.

Orice programator poate realiza un magazin virtual. Nu avem nevoie decat de un editor de texte, un server Web (Apache, de exemplu) , un limbaj de script (PHP, de exemplu) si cunoasterea fundamentelor HTML.

Atunci de ce mai apelam la firmele de design Web si nu dezvoltam singuri un astfel de magazin? Pentru ca, pentru a face fata cu success concurentei si celor mai pretentioase cerinte ale clientilor, trebuie sa recurgem la talentul si experienta profesionistilor. Din cele descrise mai jos, vom vedea limpede ca putem reusi sa implementam un e-shop daca avem cunostinte – nu foarte avansate – din domeniul tehnologiilor Web.

Care sunt principalele obiective ale unui e-shop?

Ca obiective principale ale magazinelor virtuale se doresc a fi : cresterea vanzarilor, comunicarea permanenta cu clientii, livrarea produselor intr-un timp cat mai scurt precum si asigurarea unor modalitati de plata cat mai sigure si cat mai eficiente.

Cum putem realiza aceste obiective? In primul rand se impune o analiza atenta a categoriilor de produse care vor fi scoase la vanzare. Realizarea unor statistici periodice, actualizarea permanenta a listelor de produse oferite si raspunsul prompt la cerintele clientilor pot face din magazinul virtual o afacere electronica de invidiat.

Care sunt principalele cerinte ale unui e-shop?

Cerintele magazinului virtual sunt de fapt cerintele clientilor. O problema deosebit de importanta de care trebuie tinut cont este migrarea de la o piata locala la una globala. Ca urmare acestei migrari, categoriile de client vor fi mult mai diversificate, dar la fel si cerintele lor.

Dintre cerintele cele mai importante amintim cerintele de securitate, cerintele de design, cerintele de implementare si eficienta, cerintele de publicitate.

Daca nu vom avea in vedere satisfacerea acestora, magazinul nostru nu va avea parte decat de un esec rasunator.

Solutia software

Solutia software aleasa pentru dezvoltarea acestui magazin virtual este cea folosind PHP ca limbaj de programare, MySQL drept server de baze de date si Apache ca server Web. Principalele avantaje oferite de aceasta solutie sunt urmatoarele: interactiunea cu vizitatorul si mentenanta site-ului. Ca solutii alternative putem aminti: ASP/ASP.NET +MS SQL Server +IIS (Internet Information Services) – in mod special pe o platforma Windows – sau JSP + MySQL + Tomcat/Apache – daca dorim sa ne indreptam atentia spre o solutie Java.

Un site cu continut dinamic permite interactiunea cu utilizatorul. Acesta poate cauta, selecta si chiar personaliza informatia pe care o doreste; sau poate contribui la imbogatirea cu continut a acestuia. Insa principalul avantaj al unui site Web dinamic, rezida in simplificarea procesului de mentenanta (intretinere).

Intretinerea unui site al carui continut se modifica frecvent este unul din principalele aspecte de care trebuie tinut cont. Rareori se intampla intr-o situatie reala ca in cadrul bugetului initial, alocat pentru dezvoltarea unui site Web, sa fie avute in vedere si cheltuielile ulterioare pentru intretinerea si actualizarea continutului. Daca tehnologia aleasa nu va fi suficient de simpla, dar totodata eficienta, pentru a fi stapanita de cei care o vor utiliza efectiv, finalul nu poate fi decat un esec.