Designul grafic de calitate nu este exclusiv rezultatul unei realizari excelente de natura tehnica, ci si expresia puternica a unor idei inteligente. Adesea cercetarea este cheia proiectelor de succes.

Cercetarea

Traim intr-o lume saturata de mass-media. Suntem constant bombardati de imagini. In calitate de designer va trebui sa fiti perfect constient de ceea ce se petrece in jur. Veti fi influentat de lucrarile altor designeri si artisti. Luati notite si creati albume de schite. Nu puteti sti cand ceva ce ati vazut va va ajuta sa rezolvati o problema de design.

Clienti si public

Nu uitati ca tot ce lucrati va fi vazut de altii. Nu lucrati in vid. O parte din meseria dumneavoastra este de a descoperi ce-si doreste publicul.

Ganditi-va la cei care va vor privi lucrarile. Care va este piata tinta? Incercati sa patrundeti in mintea publicului. Lucrarile trebuie sa comunice cu oameni reali – nu doar sa arate bine. Cu cat puteti afla mai multe despre public si despre obiceiurile sale, cu atat mai bine informate va vor fi creatiile, sporind sansele unei primiri favorabile.

Companiile mari au departamente intregi care se ocupa de ceea ce oficial se numeste cercetarea pietei realizand sondaje asupra nevoilor si preferintelor clientilor. Pentru aceasta se folosesc o multime de mijloace, printre care chestionare, interviuri telefonice si grupuri de focalizare (in care indivizi selectati cu grija ca fiind reprezentativi pentru publicul tinta sunt adusi laolalta ca sa discute despre un produs sau o campanie inainte de lansarea acestora in domeniul public).

Daca nu aveti timp pentru asa ceva, ar trebui cel putin sa va puneti urmatoarele intrebari de fiecare data cand incepeti un proiect: care este publicul tinta? Ce mesaje ar trebui publicul sa receptioneze cand o priveste? Cum voi captura si pastra atentia publicului?

Dezvoltarea conceptelor

Cercetarea pietei duce direct la gandirea conceptuala initiala, deoarece prin cunoasterea publicului, a preferintelor si antipatiilor sale ingustati imediat abordarile. Anterior v-am inarmat cu reguli si tehnici fundamentale pentru design care va vor permite sa va exprimati vizual ideile. Dar de unde vin ideile in sine?

Este destul de intimidant sa oferim solutii de design noi si inteligente pe care nu le-a mai vazut nimeni vreodata , totusi spre asta aspira majoritatea designerilor. De fapt, in ce fel va imaginati concepte inovatoare? Nu intrati in panica! Primul lucru de tinut minte este ca creativitatea nu inseamna ceva magic. Nu este o calitate intangibila, ci un talent ce poate fi imbunatatit in timp, prin practica. Adesea punctul de pornire este o coala de hartie, un creion si o minte deschisa.

Brainstorming si cercetare

Multi designeri incep prin a scrie si desena ideile initiale legate de un proiect pe o singura foaie de hartie (folositi-o pe cea mai mare pe care o puteti gasi).

Sa luam un exemplu de proiect: crearea unui brand pentru un nou post TV de muzica dance. Ce cuvinte si imagini va apar imediat in minte pornind de la acest concept? Zgomote, sunete si ritmuri – cum le puteti reprezenta vizual? Ce fel de fonturi ar putea exprima ritmurile intrerupte si deconectate? Ganditi-va la cei ce asculta muzica dance. Cum arata ei? Cum sunt muzicienii? Care este rolul DJ-ului? Ce alte lucruri le plac iubitorilor de muzica dance? Ce imbracaminte poarta? Ce puteti spune despre graffiti? Unde auziti in mod normal acest tip de muzica (cluburi, festivaluri, radio)? Explorati alte forme prin care puteti asculta muzica dance (de exemplu discuri, minidiscuri, CD-uri, MP3 etc.). in ce feluri sunt prezentate aceste formate in mod diferit in termini grafici?

Acesta nu-i decat inceputul. Este important sa va consemnati ideile in scris, nu sa va bizuiti pe memorie, deoarece o singura idee va oculta un gand anterior. Fiecare idee poate declansa altele. Ele pot fi conectate laolalta sau dezvoltate in mod separat. In aceasta etapa este important sa scrieti pe hartie mai multe idei cu putinta, pentru a putea trece la etapa urmatoare.

Procesul de eliminare

Urmatoare sarcina va fi sa va explorati vizual ideile, pentru a vedea care dintre ele are potentialul cel mai mare. In aceasta etapa nu trebuie sa fiti prea cusurgiu la detalii. Concentrati-va asupra exprimarii ideilor. Schitele rapide sunt modul cel mai bun prin care s-o faceti. Utilizati culoarea daca va este de ajutor, dar nu va complicati cu nuante si tonuri.

Aceste desene aproximative ar trebui sa fie suficiente pentru a va arata ce idei functioneaza bine si au impact imediat. Renuntati la tot ce este prea complex sau se bazeaza pe clisee vizuale. Abandonarea ideilor necorespunzatoare va va mentine concentrarea asupra celor de calitate.

Discutiile cu alte persoane declanseaza adesea asocieri de idei. Explicandu-le altora ideile dumneavoastra, puteti intelege cu adevarat ce incercati sa realizati. Fiti pregatit sa ascultati opiniile tertilor (dar nu trebuie sa actionati pe baza lor, daca apreciati ca nu sunt relevante sau utile). Folositi constructiv criticile, pentru a descoperi ce aspect nu functioneaza si ce puteti face pentru a va imbunatati ideile. Ca designer, veti auzi frecvent comentariile legate de lucrarile dumneavoastra si nu intotdeauna ele vor fi positive.

Selectati ideea cea mai puternica, apoi creati o prezentare vizuala care sa demonstreze de ce este excelenta. Aceasta este punctul din care incepeti sa lucrati asupra detaliilor. Fiti constient ca ideile cele mai bune sunt adesea cele mai simple. Trebuie sa dovediti ca ati muncit pe baza unei gandiri si pregatiri atente. Ganditi-va in ce fel va veti explica ideea clientului. Poate fi nevoie sa duceti o munca de convingere, asa incat ganditi-va la ce veti spune in sprijinul imaginilor create.

Organizarea ideilor

Organizarea ideilor intr-o forma coerenta este produsul final al procesului de design, desi procentul de organizare incepe chiar de la primii pasi. Ar trebui sa porniti la drum printr-o abordare larga si sa va ingustati treptat sfera ideilor pana sunteti gata sa finalizati decizii si sa rezolvati detalii.

Frecvent va trebui sa conferiti informatiilor ordine si structura, nu numai forma. Uneori, informarile pentru design trebuie interpretate si uneori clientii au foarte putine idei legate de ceea ce au nevoie: ei asteapta din partea designerului o analiza clara a problemei si o solutie.

Ar trebui sa tineti minte ca numarul modalitatilor in care poate fi rezolvata o aceeasi problema este egal cu numarul designerilor. Sarcina dumneavoastra este de a alege. Solutia pe care o considerati cea mai adecvata. Aceasta luare a deciziilor nu este subiectiva, ci provine dintr-o analiza informata.