In cazul unui site avand un numar insemnat de pagini, vor trebui prevazute submeniuri pe care utilizatorul sa le foloseasca pentru a ajunge la informatiile dorite. Lista subiectelor generale din pagina de start va fi astfel continuata in mod firesc cu subteme cu caracter mai specializat, detaliat. Pagina de start nu trebuie incarcata cu un numar apreciabil de legaturi, deoarece va cauza confuzii utilizatorilor, mai ales celor care viziteaza in premiera site-ul.

In consecinta, fiecare submeniu major devine astfel o minipagina de start pentru acea sectiune a site-ului. Pentru informatii detaliate, specializate, utilizatorii frecventi pot fi indreptatiti spre un submeniu. Submeniurile pot fi considerate asadar, din acest punct de vedere, pagini de start alterntive orientate catre grupuri specifice de utilizatori.

Meniul orizontal de navigare. Una dintre cele mai utilizate metode de a asigura navigarea facila prin site este aceea de a include un meniu orizontal de legaturi in partea superioara a fiecarei pagini. Elementele meniului pot fi legaturi semnalate utilizatorilor prin intermediul unor pictograme – folosindu-se metafora butonului – sau a unor ancore textuale. Prezenta constanta, in acelasi loc, a acestui meniu ii va ajuta pe utilizatori in orientarea pe site, asigurand contextual. Elementul selectat la un moment dat in cadrul meniului va trebui afisat in mod diferit. Acest meniu poate cuprinde mai multe niveluri de legaturi.

De retinut ca acest mod de navigare trebuie sa ia in calcul urmatoarele restrictii:

  • Numarul de elemente ale unui meniu nu poate depasi valoarea 6, iar in cazuri extreme 8. Desigur, se vor avea in vedere marimea medie a termenilor folositi, marimea fontului si rezolutia la care se proiecteaza site-ul. In cazul in care site-ul este in continua expansiune, s-ar putea ca meniul sa nu mai poata cuprinde noile subiecte aparute de-a lungul timpului;
  • Numarul de niveluri ale meniurilor ierarhice este de maxim 2-3. Trebuie sa avem in vedere ca mai multe niveluri vor ocupa mai mult spatiu vertical, ceea ce va conduce la o arie mai mica de afisare a informatiilor propriu-zise.

Un alt aspect important este acela ca toate elementele primului nivel trebuie sa fie vizibile permanent, in timp ce nivelul al doilea va contine seturi alternative de legaturi. Atunci cand se va adauga si al treilea nivel, trebuie sa avem grija sa se poata integra natural si logic in meniu.

Navigarea verticala

O alta solutie ar fi ca anumite legaturi sa fie plasate vertical, fie in partea stanga, fie in partea dreapta a continutului propriu-zis al paginii. Acest lucru se poate realiza prin intermediul tabelelor sau al cadrelor. Navigarea prin site sau fragmente de site se realizeaza de cele mai multe ori prin intermediul unui meniu de legaturi plasat in stanga paginii. In aceasta situatie, pagina este divizata in cel putin doua coloane, prima fiind ocupata de legaturi – disponibile ca text sau butoane/pictograme. Sunt intalnite mai multe forme de organizare a meniului:

  • Meniu plat – toate elementele sunt plasate pe un singur nivel, fara a exista vreo ierarhie;
  • Meniu expandabil – un anumit element este expandat prin aparitia unui subnivel de legaturi la actionarea elementului;
  • Meniu binivel – nivelul al doilea contine legaturile propriu-zise, iar primul nivel are doar rol de grupare logica a legaturilor.

Meniurile verticale plasate in stanga paginii pot prezenta unele dezavantaje. Unul dintre cele mai deranjante tipuri de meniu este cel care contine un numar de legaturi destul de mare, care face ca elementele sa nu incapa, toate in pagina (fie sunt ascunse complet, fie utilizatorul trebuie sa foloseasca barele de navigare). Aceasta situatie poate aparea mai ales in cazul meniurilor expandabile.

Fata de meniurile orizontale, cele verticale sunt mai scalabile, numarul de legaturi care pot fi adaugate ulterior fiind mult mai mare.

Meniurile combinate

O a treia strategie de plasare a legaturilor de navigare este cea care le combina pe cele doua prezentate mai sus. Astfel, instrumentele de navigare se vor desfasura atat in plan orizontal in antetul paginii, cat si vertical, in stanga. Meniurile orizontale vor avea deseori doar un nivel, iar cele verticale unul sau maxim doua niveluri. Mai mult, aceasta grupare a elementelor de navigare in coltul stanga-sus al documentului poate conduce la un design mult mai atractiv, folosindu-se, de exemplu, in situatiile in care site-ul este compus din mai multe sub-site-uri relativ independente.

O alta maniera de a asigura navigarea prin site este aceea de a dispersa elementele de navigare pe intreaga suprafata a paginii sau chiar in cadrul continutului propriu-zis. In acest mod se poate reduce complexitatea meniurilor de navigare.

Navigarea matriceala

Pentru site-urile complexe, s-ar putea ca asigurarea unei navigari optime sa nu se poata realiza foarte usor. De exemplu, in cadrul unui site al unei companii care produce imprimante, un driver pentru o anumita imprimanta ar putea fi gasit la sectiunea Produse – fiind atasat paginii descriind modelul imprimantei respective – dar si in cadrul sectiunii Suport. Ambele optiuni de localizare sunt logice, fara ca utilizatorul sa incline asupra uneia particulare.

In astfel de situatii se adopta de obicei o strategie de proiectare matriceala (matrix design). Aceeasi pagina va fi accesibila urmand cai diferite in cadrul ierarhiei de navigare.

In mod ideal , utilizatorul ar trebui sa nu fie constient ca aceeasi informatie este prezenta in locuri diferite, uneori fiind prezentata diferit, dar un sistem de management al continutului site-ului ar trebui sa-l ajute sa aiba acces la aceasta, intr-o maniera cat mai facila. Practica uzuala este aceea de a se concepe doar o singura pagina, accesibila din alte pagini prin intermediul legaturilor incrucisate. Atunci cand un vizitator urmeaza o astfel de legatura, in fapt este transferat in alta unitate logica a site-ului.

Pentru a evita problemele de organizare, daca in cadrul unui site apare necesitatea navigarii matriceale multidimensionale, trebuie sa reconsideram structura site-ului si sa gasim o solutie de navigare mai simpla.

Paginarea informatiilor

Deseori se intampla ca informatiile pe care le dorim sa le includem pe site-ul Web sa aiba dimensiuni considerabile, fara a le putea structura ierarhic. Pentru a putea fi parcurse cu mai multa usurinta si pentru a se asigura o incarcare mai rapida a documentelor, aceste informatii sunt divizate in serii de pagini, fiecare dintre aceste pagini trebuind sa aiba prevazute cel putin butoanele de navigare „Pagina urmatoare” si „Pagina anterioara”. Suplimentar, putem da posibilitatea de a se accesa un fragment de informatie – o pagina particulara – in maniera directa. Instrumentele de navigare vor fi plasate atat la inceputul, cat si la finalul fiecarei pagini. Aceeasi strategie se va aplica si in cazul site-urilor afisand o multitudine de anunturi care trebuie grupate pe pagini pentru a facilita accesul.

De retinut ca paginile Web de dimensiuni mai reduse vor fi, de obicei, pagina de start sau paginile folosind la navigarea prin site, fiind destinate parcurgerii online, deci vizualizarii pe ecran. Aceste pagini vor putea contine elemente grafice sau multimedia mai voluminoase, fiind indicat sa include in jur de 500 de cuvinte/pagina. Aceasta impartire are si avantajul actualizarii punctuale mai eficiente a continutului si a parcurgerii totale a documentului de catre cei interesati.

Documentele de dimensiuni mari vor putea fi utilizate pentru un continut dorit a fi tiparit sau consultat in maniera offline, putand fi astfel mai usor de administrat in timp.

O alta situatie de fragmentare a informatiei este cea in care continutul unei pagini necesita explicatii suplimentare, care vor fi plasate deseori intr-o caseta aditionala (side bar) care poate fi parcursa independent de textul principal. Aceasta strategie este folosita si pentru plasarea afiselor publicitare in cadrul unei pagini.

In continuare vom prezenta un model de navigare in cadrul unui site de comert electronic avand ca mijloc de plata cartea de credit. Paginile dedicate completarii comenzii de livrare a unui produs sau grup de produse vor avea dimensiuni reduse, prezentatnd doar un sigur pas din sirul de pasi care trebuie urmati de client. Acest sir de pasi, de cele mai multe ori, este constituit din:

  • Vizualizarea produselor selectate in cosul de cumparaturi;
  • Completarea adresei postale de livrare a bunurilor comandate;
  • Introducerea informatiilor referitoare la cartea de credit;
  • Terminarea comenzii.

Desigur, aceasta va necesita incarcarea mai multor pagini Web pentru intregul proces de comanda, dar va da posibilitatea vizitatorului sa remarce toti pasii intermediari si sa-l anticipeze pe urmatorul din sir.