Daca la inceput comertul electronic era singura fateta a lumii afacerilor disponibila pe Web, categoriile de e-business actuale s-au nascut prin portarea tipurilor de afaceri in era digitala, ele devenind independente de tehnologia utilizata pentru implementare. Tehnologiile Web sunt capabile de a realiza prezentari multiple a informatiilor si de a restructura afacerile.

In timp, tot mai multe tipuri de afaceri vor fi convertite la forma digitala, chiar daca in prezent acest lucru pare imposibil de realizat. Tehnologiile se dezvolta destul de rapid ca sa poata face posibil maine ceea ce nu a fost posibil ieri ori nu se poate inca realiza astazi.

In cadrul urmatoarelor sectiuni vom infatisa o lista a categoriilor de e-business prezente deja in spatiul digital.

E-auctioning – licitatii electronice

Deja prezente in Romania, licitatiile pe Web au capatat alta dimensiune fata de cele clasice. Intr-o licitatie traditionala, un numar de oameni sunt prezenti in casa de licitatii, iar alti oameni pot licita prin intermediul telefonului. Punerea la punct a casei de licitatii, ca si licitarea prin telefon, implica o serie de costuri care pot depasi cu mult valoarea bunurilor tranzactionate. Mai mult, licitatiile de acest tip pot fi restrictionate la o anumita localizare spatialo-temporala sau la un grup exclusiv de oameni.

Licitatiile electronice insa se pot desfasura intr-un mod mult mai democratic, permitand oricui sa liciteze un bun/serviciu oferit, indiferent unde se afla localizat fizic site-ul, singura conditie fiind aceea de a avea acces la Internet. Intregul proces al licitatiei – de la etapa de inregistrare a licitatiei pana la incheierea acesteia – poate fi astfel foarte scurt.

Ca exemple de site-uri cu influenta mondiala, spre exemplu eBay, ofera deja fiecarui vizitator posibilitatea sa liciteze, sa fie ofertat in cadrul unei licitatii sau sa efectueze ambele operatii, in acelasi timp, chiar pentru mai multe produse diferite.

E-banking – tranzactii bancare electronice

Bancile electronice reprezinta una dintre cele mai de succes afaceri online. E-bankingul ofera clientilor acces la conturile lor via Web si permite efectuarea tranzactiilor financiare doar prin simpla utilizare a site-ului. Folosind acest serviciu online, clientii au posibilitatea sa obtina detalii despre contul lor bancar, sa parcurga un jurnal al tranzactiilor, sa transfere fonduri, sa emita cecuri, sa plateasca facturi, fie prin intermediul unui navigator Web clasic, fie folosind un dispozitiv fara fir compatibil cu protocolul WAP, in conditii de securitate sporita. In ultimul timp tot mai multe sisteme utilizeaza carduri inteligente (smart card) pentru sporirea securitatii.

E-commerce – comertul electronic

Exista diferite definitii pentru e-commerce, insa pe scurt acesta reprezinta vanzarea si comercializarea bunurilor si serviciilor prin intermediul tehnologiilor oferite de Internet.

O alta definitie generala a comertului electronic este aceea ca reprezinta un schimb electronic de informatii intre o afacere si clientii sai, constituind asadar una dintre cele mai vizibile fatete ale afacerilor pe Web. O multitudine de aplicatii si de furnizori de servicii Web trebuie sa conlucreze pentru ca un site de comert electronic sa poata functiona in bune conditii.

Beneficiile comertului electronic rezida in urmatoarele observatii:

  • Este convenabil, site-urile fiind operationale 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana;
  • Costuri interne mici, comertul electronic eliminand interactiunea dintre comparator si intermediarii tranzactiei;
  • Costuri scazute de procesare a tranzactiilor, metoda de plata electronica fiind mai putin costisitoare decat modul de plata prin monetar;
  • O crestere substantiala a vitezei procesului de vanzare; companiile de e-commerce receptioneaza veniturile mai rapid decat in sistemul traditional;
  • Reducerea erorilor, procesarea automata producand mai putine erori decat procesul de vanzare traditional;
  • Spatiu nelimitat, site-urile de e-commerce putand afisa/indexa un numar nelimitat de bunuri si servicii;
  • Prezenta globala crescuta, compania putand fi accesata (teoretic) de posibili clienti din orice colt al lumii;
  • Disponibilitatea informatiilor despre clienti, existand astfel posibilitatea de a studia preferintele unui client individual sau unui grup specific de clienti, de a modela afacerea dupa dorintele clientului sau de a interschimba rapoarte analitice privind clientul – in concluzie, o mai buna interactiune cu clientul.

Multe persoane confunda notiunea de comert electronic cu cea de e-business, ea fiind in realitate doar o categorie de e-business.Comertul electronic a reprezentat una dintre primele tipuri de afaceri care au devenit disponibile si in forma electronica, dar internetul faciliteaza mult mai mult decat vanzare si cumparare de produse si servicii.

Exista, de asemenea, posibilitatea comercializarii de servicii si nu de produse palpabile via tehnologiile Web. Drept subcategorii importante se pot mentiona turismul electronic (e-tourism) – care administreaza un segment stabil de servicii legate de turism (oferte de sejur, de transport, servicii hoteliere etc.), serviciile electronice de concesiune (e-leasing) sau serviciile de consultant pe Web(e-consulting).

E-directories – cataloage electronice

Manualele si cataloagele au avut mereu un rol foarte important in gasirea unui anumit produs sau serviciu. Asa numitele “pagini albe” (White Pages) pentru numere private de telefon si “pagini aurii” (Yellow Pages) pentru telefoanele unor organizatii au devenit esentiale in procesul de localizare a unei persoane sau firme (ofertanti de servicii). In plus, companiile de telefoane ofera posibilitatea aflarii prin telefon a unor informatii diverse despre abonati.

Aceste doua modalitati au migrat pe Web. Informatiile sunt disponibile prin intermediul unui site, oferind o functionalitate centralizata, oricui si oricand.

Web-ul ofera posibilitatea replicarii registrului telefonic fara prea mult efort, putand facilita mai mult decat simpla cautare a unui numar de telefon dupa un nume precizat. Actualmente, este posibil sa furnizam un numar de telefon si sa primim numele posesorului (cel putin pentru zona Americii de Nord).

Spatiul WWW permite ca regasirea informatiilor sa fie mai usoara si in acelasi timp mai dificila, deoarece volumul de informatii a crescut intr-un mod neasteptat o data cu aparitia Internetului si mai ales a Web-ului.

E-gambling – jocuri de noroc on-line

Jocurile de noroc reprezinta una dintre cele mai profitabile afaceri de pe Intenet. In lumea reala, jocurile de noroc sunt restrictionate de multe legi care fac dificila supravietuirea cazinourilor. Proprietarii unor astfel de jocuri sunt nevoiti sa plateasca taxe mari statului, lucru care ingreuneaza crearea competitiei. Folosindu-se in mod onest avantajele tehnologiilor Web, jocurile de noroc ramanand legale, insa taxele care se platesc statului sunt mult mai mici. Fata de orice cazinou fizic – restrictionat inerent la o anumita zona geografica – cazinourile online dispun de multiple oportunitati de a atrage jucatori de pe intregul glob.

E-learning – invatamant pe Internet

Schimbarile constante care au loc pe Internet conduc, de asemenea,la necesitatea unei schimbari a modului de invatare. In era informationala, subiectele si continutul predate nu s-au schimbat prea mult pana acum. Cu toate ca au aparut de-a lungul anilor unele modificari in planurile de invatamant, lucrurile inca decurg foarte lent.

Cursurile asistate de calculator au fost introduse cu cativa ani in urma, punandu-se deocamdata doar bazele invatarii. Software-ul educational este folosit actualmente numai pentru a se explica un subiect si apoi de a se testa studentul. Acesta este un mod efectiv de invatare la distanta, neexistand insa posibilitatea de a intreba pe cineva in cazul unor neintelegeri.

Invatarea si instruirea bazate pe Web (Web-based learning/training) ofera o noua dimensiune in invatarea/instruirea digitala. Actualmente, este posibil sa contactam un profesor online, indiferent de localizarea noastra sau a profesorului, este posibil sa discutam cu alti colegi prin intermediul forumurilor virtuale, sa schimbam idei si intrebari, sa dam teste online.

De altfel, marile companii ofera posibilitati de instruire online si aici putem da drept exemplificari cursurile sau informatiile oferite de firmele Cisco, Sun sau Microsoft.

Un alt termen vehiculat in acest context este cel de educatie intr-o universitate virtuala (Virtual University Education), in lume functionand cu succes cateva zeci de astfel de institutii, denumite universitati.

In vederea implementarii, se recurge de cele mai multe ori la software specializat – medii de dezvoltare a cursurilor electronice precum WebCT.

E-mailing – mesagerie electronica

Multi oameni nu se gandesc la e-mail cand vorbesc despre afacerile digitale dar comunicatia este inima tuturor afacerilor. Posta electronica inglobeaza avatarurile apelurilor telefonice si ale scrisorilor. Este posibila atasarea de fisiere, care pot contine documente formatate, prezentari, imagini si sunete – un adevarat continut multimedia referitor la oferte si nu numai. Informatia poate fi partajata mult mai usor. De asemenea, tot prin intermediul postei electronice se poate realiza publicitate sau foarte ezitatul spam (mesaje promotionale nesolicitate).

E-marketing – promovare electronica de produse/servicii

Marketingul traditional era focalizat pe anumite grupuri de potentiali clienti, incercand crearea unei imagini pozitive special destinate unui grup particular (audienta-tinta). Comunicarea prin intermediul reclamelor a constituit singura modalitate de actionare in acest sens, echipa de marketing neobtinand insa rezultate imediate din reactiile clientilor.

Spatiul WWW permite companiilor sa reactioneze intr-o maniera partiala la nevoile individuale ale clientilor. Toti clientii pot fi tratati in modul lor preferat, marketingul 1-la-1 devenind o tehnica standard in relatiile cu acestia.

E-supply – aprovizionare pe Internet

Numeroase companii independete – unele pe post de client – formeaza un lant de aprovizionare. Fabricantii, companiile logistice, expeditorii, destinatarii, vanzatorii cu amanuntul, toti lucreaza impreuna pentru a coordona procesul de executie si valorificare. Realizarea, distributia produselor si serviciilor sunt organizate conform unui management al lantului de aprovizionare. Internetul a redus substantial costul pentru initierea unei comunicari business-to-business. Astazi, prin folosirea unor standarde deschise bazate pe XML, partenerii lantului de aprovizionare isi pot partaja si schimba informatii mult mai usor la un cost redus.

E-trading – actiuni pe Internet

Inainte de aparitia Internetului, cumpararea si vanzarea de actiuni era restrictionata la persoanele care aveau acces la retelele financiare. Exista si categoria celor care aveau acces doar la informatiile din ziare privitoare la preturile actiunilor, lucru reconfortant doar in situatia in care nu se dorea castigul rapid de bani la bursa de valori.

Internetul a schimbat modul in care actiunile sunt comercializate. E-trading, adesea numit e-brokering, ofera preturile actiunilor in timp real oricarui calculator din lume. Cei interesati pot reactiona tot in timp real pentru a schimba cursul actiunilor. Fiecare utilizator posedand un cont de genul Internet Bank poate cumpara si vinde actiuni. Acest lucru permite oricarui sa participle la bursa de valori pentru a castiga bani investind.