Noul Web ofera utilizatorilor un instrument redutabil, prin intermediul caruia fiecare dintre acestia isi poate face auzita vocea: blogul. De asemenea, tehnologiile de comunicare cunosc in epoca de astazi o revolutie la de importanta ca si cele anterioare: microbloggingul (e.g., e-mail,mesageria intsantanee, forumuri).

Bloguri

Un blog (scurtatura pentru weblog sau web log ) este un site Web, reprezentand de cele mai multe ori un jurnal public online al unui autor. Majoritatea blogurilor include mijloace de postare a comentariilor vizitatorilor. Astfel, blogul reprezinta un instrument de facilitare a interactiunilor umane.

Blogosfera reprezinta totalitatea blogurilor, formand adesea retele si cuprinzand bloguri din toate domeniile. Blogosfera romaneasca include blogurile scrise in limba romana.

Conform Technorati, blogosfera numara la inceputul anului 2009 peste 135 de milioane de bloguri. Mai mult de 200 de mii de bloguri sunt create in fiecare zi, adica aproximativ 2,3 bloguri pe secunda. De asemenea, se scriu 900 de mii de articole pe zi, ceea ce inseamna ca se scriu circa 10 articole pe secunda. Un numar insemnat de bloguri romanesti sunt indexate la RSS Mioritics si BlogRank.

Istoric

Termenul weblog a fost introdus in 1997 de catre Jorn Barger, al carui site a constituit un model, influentand intr-o masura importanta primele bloguri. Primele servicii software de blogging au fost oferite utilizatorilor spre sfarsitul anilor ’90.

Autorul unui blog, care poate fi reprezentat de o persoana (de cele mai multe ori) sau de catre un grup de persoane, se numeste blogger. Aceasta adauga periodic continutul blogului sub forma unor articole, numite si posture (posts) sau intrari (entries), cele mai noi fiind atasate primele. Pentru fiecare intrare este specificata data si ora publicarii. Activitatea de actualizare a continutului (i.e., publicare de continut nou) poarta numele de blogging.

Prin intermediul unui blog se poate face aproape orice, incepand cu publicarea fotografiilor personale sau de familie, pana la promovarea unei afaceri. Iata cateva dintre scopurile in care se utilizeaza blogurile:

  • informarea membrilor familiei si a prietenilor despre experientle personale;
  • exprimarea opiniilor despre diverse evenimente ( e.g., politice, artistice, educationale etc.);
  • crearea unor comunitati in jurul unor subiecte de interes;
  • promovarea unei afaceri – se realizeaza prin includerea regulata de continut nou, referitor la serviciile si produsele oferite, in scopul atragerii de noi clienti si pastrarii celor deja castigati;
  • gazduirea de mesaje publicitare – unele companii cumpara spatiu publicitar pe blogurile care au un numar mare de vizitatori.

Desi nu se poate face intotdeauna incadrarea unui blog intr-o anumita categorie si de asemenea, unele bloguri pot fi incluse in categorii multiple, cele mai multe apartin unuia dintre urmatoarele tipuri:

  • stilul jurnal – un asfel de blog descrie viata de zi cu zi si interesele personale ale bloggerului. In mod obisnuit, acesta posteaza zilnic pe blog. Unele dintre aceste bloguri sunt private sau pot fi citite numai de catre membrii familiei si prietenii apropiati;
  • stilul jurnalistic – un blog inclus in aceasta categorie furnizeaza comentarii si, de multe ori, informatii foarte recente (breaking news) referitoare la evenimente din domeniul afacerilor, economiei si politicii. Majoritatea blogurilor de acest tip respecta deontologia profesionala a jurnalistilor, publicand sursele de informare si corectand erorile. Adesea, ele depasesc fluxurile media clasice in cea ce priveste noutatea informatiilor prezentate;
  • fotobloguri – un astfel de blog include fotografii alaturi sau in locul intrarilor bazate pe text;
  • videobloguri – adesea numite vbloguri, blogurile apartinand acestei categorii include continut video alaturi sau in locul intrarilor bazate pe text;
  • mobloguri – denumirea lor este o combinatie intre “mobil” si “blog”; sunt bloguri actualizate folosind un dispozitiv mobil (e.g., telefon, PDA). Adesea, nu sunt bloguri de sine statatoare ci reprezinta sectiuni incluse in blogurile “clasice”, bazate pe text si continut media produse pe telefoane mobile sau PDA-uri. De multe ori, site-urile de stiri solicita si publica fotografiile oferite de mobloggeri, mai ales in cazul prezentarii unor informatii de tip breaking news.

Indiferent de categoria in care sunt incluse, blogurile au o serie de caracteristici comune, cateva dintre acestea fiind:

  • Include legaturi – blogurile contin adesea legaturi catre alte bloguri sau site-uri Web al caror continut este relevant pentru articolul in care sunt incluse;
  • ofera interactivitate – in mod obisnuit, blogurile solicita feedback de la vizitatori, acestia avand posibilitatea de a posta comentarii (numite si raspunsuri) la fiecare intrare;
  • multimedia – majoritatea blogurilor sunt bazate pe text, dar un numar destul de ridicat ofera posibilitatea includerii de continut multimedia(i.e., grafic, video, audio).

In componenta tuturor blogurilor, indiferent de categoria careia ii apartin, sunt incluse ca elemente universale:

  • intrarile (entries) – reprezinta elementele principale de continut. Sunt actualizate frecvent si afisate in ordine inversa celei in care au fost publicate;
  • arhivele (archives) – sunt colectii organizate de intrari vechi. Deoarece toate intrarile sunt datate, criteriul de organizare va fi cel calendaristic. Un blog va afisa cateva intrari curente (in mod obisnuit, numarul lor poate fi stabilit de utilizator) si o lista a intrarilor arhivate, plasata intr-o parte a paginii Web.

Blogurile include in mod obisnuit (dar, spre deosebire de intrari si arhive, nu obligatoriu) urmatoarele elemente:

  • blogroll – este o lista de legaturi catre alte bloguri. Lista poate fi gestionata manual sau prin intermediul software-ului pentru blogging;
  • categorii- reprezinta teme folosite pentru a organiza continutul unui blog. Categoriile sunt determinte de blogger si reflecta in mod obisnuit natura si scopul blogului;
  • comentarii – sunt raspunsuri ale cititorilor la intrarile incluse in blog. In cele mai multe cazuri, software-ul pentru blogging ofera bloggerilor poosibilitatea de gestionare a comentariilor;
  • permalink – reprezinta o legatura permanenta (permanent link), folosita de un blogger pentru a stabili o legatura directa catre o intrare a unui alt blog;
  • canalele RSS/Atom – denumite si canale de stiri sau feed-uri, acestea ofera cititorilor posibilitatea de a fi notificati de fiecare data cand pe blog este adaugat continut.

Pentru crearea unui blog, utilizatorul are la dispozitie doua modalitati:

  • folosirea de blogging ( blogging service) – acesta este o aplicatie (e.g., Blogger, TypePad,, LiveJournal, WordPress, Yahoo!360) care ofera posibilitatea crearii si personalizarii unui blog in numai cateva minute;
  • folosirea unui software pentru blogging (blogging software) – acesta este un program (e.g., WordPress, Movable Type) pe care utilizatorul il instaleaza si il configureaza personal. Este necesar ca acesta sa aiba unele cunostinte de programare si de design Web.

Blogurile sunt din ce in ce mai raspandite, utilizarea acestora aducand o serie de avantaje dintre care pot fi mentionate:

  • rezolva o varietate de problem ridicate de publicarea pe Web;
  • nu necesita invatarea unor limbaje sau tehnologii;
  • ofera utilizatorilor posibilitatea de a publica de oriunde si oricand, singura conditie care trebuie indeplinita fiind ca acestia sa dispuna de o conexiune la internet;
  • ofera un potential ridicat de colaborare;
  • serviciile care permit crearea blogurilor sunt gratuite.