In ceea ce priveste categoria utilizatorilor experti sau grabiti, scopul principal este de a le furniza informatia de care au nevoie cat mai repede, aceasta inseamna ca trebuie conceputa o ierarhie eficienta a informatiei, pentru a minimiza numarul pasilor de parcurgere a meniurilor de legaturi ale paginilor. Studiile privind interfetele Web au aratat ca utilizatorii prefera meniuri care prezinta un minim de cinci pana la sapte legaturi. De asemenea, vizitatorii prefera o serie de pagini relativ dense incluzand liste de optiuni in locul mai multor pagini oferind meniuri simplificate.

Pentru ca utilizatorii sa aiba acces la informatiile dorite, trebuie ca incarcarea documentelor sa se realizeze rapid. Utilizatorii nu suporta intarzieri prea lungi. Cercetarile au aratat ca pentru majoritatea activitatilor executate pe calculator, pragul de frustrare a utilizatorului este de aproximativ 10 secunde.

Proiectele de pagini Web care nu sunt bine “reglate” pentru viteza de acces la retea a utilizatorilor tipici pur si simplu ii vor frustra. Vizitatorii navigand pe Web via linia telefonica nu vor avea rabdare sa parcurga, de exemplu, pagini incluzand imagini de dimensiuni mari. Pentru realizarea unui site intranet destinat unei universitati sau unei companii, unde majoritatea utilizatorilor vor accesa serverul Web la viteza unei retele locale, se va putea folosi mai mult continut grafic sau multimedia.

Asigurarea simplitatii si consistentei

Utilizatorii nu sunt impresionati de complexitatea gratuita a site-ului, in special cei care doresc de la site-ul vizitat informatii clare si actuale. Fiecare vizitator are anumite modele vizuale, procesarea vizuala a informatiilor bazandu-se pe capacitatea mintii de a clasifica formele (pattern-urile).

Fiecare obiect de interfata (e.g. : butoanele, sigla organizatiei) are asociat un simbol. Oriunde este reprezentat intr-o pagina Web obiectul in cauza trebuie folosit simbolul care il reprezinta. Pentru a fi eficienta, interfata trebuie sa posede un numar redus de simboluri, restrangandu-se pe cat posibil la minim vocabularul de interactiune cu utilizatorul.

Proiectarea unei interfete Web in care modelul mental al designerului sa fie acelasi cu cel al utilizatorului nu este deloc usoara. Utilizatorul poate sa nu aiba asteptari concrete asupra modului in care interactioneaza cu site-ul.

Trebuie astfel gasita o metoda de a oferi utilizatorului informatii despre functionalitatea unei componente a site-ului (e.g.: cosul de cumparaturi prezent intr-un magazine electronic). Cel mai des intalnit mod de a realiza aceasta este metafora.

Metaforele de interfata care vor fi folosite trebuie sa se dovedeasca simple, familiare si logice. O metafora rau aleasa se dovedeste periculoasa si mai ineficienta decat daca ar fi lipsit complet. De exemplu, daca intentionam sa utilizam o metafora pentru actiunea de a transmite informatii, vom putea alege simbolul unei carti si nu al unui elefant.

Cel mai bun design pentru a prezenta informatiile este cel pe care majoritatea utilizatorilor nu il observa. Nu conteaza caracterul (grafic sau textual) al interfetei Web, ci usurinta interactiunii cu vizitatorul.

Un alt pericol este sa se adopte o metafora globala pentru intregul site, in situatia cand acest lucru nu este posibil.

Un excelent model de design Web este cel al site-ului companiei Adobe. Paginile utilizeaza imaginile drept instrumente de navigare, aplicate consistent pretutindeni. Daca retinem localizarea legaturilor standard de navigare prezente in antetul paginii, interfata devine aproape invizibila si navigarea se desfasoara foarte usor.

Pentru lizibilitate si functionalitate maxima, designul paginii si al site-ului trebuie sa fie construit dupa un model consistent de unitati modulare, toate conforme aceluiasi plan de baza, recurgand la aceleasi teme grafice, conventii editorial si ierarhii de organizare/.

Scopul este sa fim consistenti si predictibili, astfel incat utilizatorii sa exploreze confortabil site-ul, increzatori ca detin controlul navigarii. Identitatea grafica a unor serii de pagini din site-ul Web furnizeaza indicatii vizuale cu privire la continuitatea informatiei. Este ceea ce Alan Cooper numea “asigurarea orchestratiei”, adica fluxul de operare in cadrul unei interfete.

Grafica din antetul prezent pe fiecare pagina a site-ului creeaza o interfata consistenta si o identitate de necontestat a organizatiei.

Chiar daca paginile nu utilizeaza elemente grafice, o abordare consistenta a infatisarii titlurilor, subtitlurilor, a subsolurilor de pagina si a legaturilor spre pagina de start sau catre alte pagini va intari de asemenea simtul de orientare pe site. Aceasta presupune consistenta corpurilor de litera, consistenta cromatica si consistenta pozitionarii elementelor de interfata.

Pentru a pastra caracterul consistent al site-ului, informatiile provenind din alte surse (i.e. documente sau imagini copiate de pe alte site-uri) vor fi prelucrate din punctual de vedere al designului utilizat de noi. Desigur, va trebui sa tinem seama de restrictiile privind drepturile de autor pentru copierea de informatii in vederea includerii lor in site-ul nostru.

Stabilirea designului

Pentru a convinge utilizatorii ca informatiile disponibile pe Web sunt de incredere si clar prezentate, proiectarea site-ului Web se va realiza cu aceeasi atentie cu care s-ar realiza orice alt tip de document informativ al firmei, folosindu-se aceleasi standarde de editare si de design ireprosabil. Un site neglijent construit, avand un design vizual slab nu va inspira incredere vizitatorilor, mai ales in domenii precum comertul electronic.

Stabilirea functionala in designul Web inseamna asigurarea functionarii elementelor interactive ale site-ului in vederea exploatarii eficiente a acestuia. Stabilitatea functionala presupune doua componente :

  • Realizarea optima a site-ului chiar de la prima versiune a acestuia, din momentul construirii si implementarii;
  • Mentinerea unei bune functionari a site-ului de-a lungul existentei sale.

De multe ori, o proiectare initiala prezentand carente va conduce, ulterior, la intretinerea anevoioasa sau chiar imposibila a site-ului.

Site-urile Web de calitate sau implicit interactive, dinamice, incluzand legaturi multiple catre paginile locale din interiorul site-ului sau spre alte site-uri Web externe.

Pe masura ce proiectam site-ul , va trebui sa verificam regulat validitatea legaturilor. Desigur, si dupa darea in exploatare, aceasta actiune de verificare a legaturilor va trebui realizata periodic. De asemenea, va trebui verificat si continutul paginilor indicate de legaturi, pentru a vedea daca mai este relevant nevoilor noastre.

Asigurarea accesibilitatii

Nu toti utilizatorii site-ului vor putea profita de posibila bogatie grafica oferita de paginile Web. Unii vizitatori ar putea parcurge site-ul folosind un navigator text(precum Lynx sau Links din mediile Linux) sau ar putea avea diverse handicapuri fizice. Un mare avantaj al limbajului HTML este abilitatea de a oferi mesaje alternative fiecarui obiect multimedia – de exemplu, atributul alt pentru „img”, summary pentru table ori title pentru majoritatea marcatorilor. Utilizatorii care nu au posibilitatea vizualizarii grafice a continutului site-ului vor putea asadar intelege functionalitatea elementelor grafice/multimedia din paginile noastre folosind navigatoare Web audio, utilizatorii nevazatori pot auzi (prin intermediul vorbirii sintetizate) mesajele alternative furnizate, astfel incat nu vor pierde in totalitate continutul butoanelor si imaginilor grafice de navigare. Daca vom folosi sisteme de meniuri grafice pentru navigare, meniurile alternative bazate pe text vor oferi un ajutor important acestei categorii special de utilizatori.

De mentionat faptul ca in cadrul Consortiului Web a fost constituit un grup de interes in ceea ce priveste accesibilitatea web – Web Accesibility Initiative (WAI).

Contactul cu utilizatorii

Dupa cum am mentionat mai sus, designul Web ar trebui sa ofere un suport consistent – functional si vizual – nevoilor de navigare ale utilizatorilor, prin intermediul designului grapfic, butoanelor de navigare sau al legaturilor hypertext plasate in mod uniform. Trebuie sa fim insa pregatiti sa raspundem intrebarilor si comentariilor utilizatorilor. Site-urile Web proiectate judicious trebuie intotdeauna sa includa legaturi directe catre site-ul editorului sau al companiei de design Web (webmaster-ului) care are in responsabilitate administrarea site-ului. Pastrarea permanenta a legaturii cu utilizatorii este vitala pentru succesul pe termen lung al organizatiei. Astfel, o legatura “Contact” – oferind posibilitatea de a trimite macar prin posta electronica un mesaj din partea vizitatorului este obligatorie.

Unele site-uri, mai ales cele personale, incurajeaza utilizatorii sa-si noteze impresiile in asa-numitele carti de oaspeti (guestbooks), similar celor fizice. Acestea permit rasfoirea impresiilor altor vizitatori. Administratorul site-ului trebuie insa sa examineze regulat continutul unei asemenea liste.