Un site se poate infatisa vizitatorului nu direct prin intermediul paginii de start, ci printr-o coperta (cover page sau splash page), intr-un mod similar supracopertelor unor publicatii. Copertele de site-uri sunt folosite in diverse scopuri. Frecvent, o coperta de site va include o imagine sau animatie introductiva, oferind putine informatii, dar avand rol de persuasiune, incitand utilizatorul sa viziteze site-ul. Un alt gen de coperte de site este acela care stabileste o atmosfera (look and feel) generala a site-ului. Asemenea coperte de site furnizeaza adesea legaturi catre sectiunile majore ale site-ului, permitand utilizatorilor un acces rapid la subiectele de interes, insa realizand in acelasi timp o privire de ansamblu a site-ului prin folosirea unui numar minim de mijloace. O a treia categorie este cea a copertelor de site furnizand informatii detaliate asupra specificului site-ului, de cele mai multe ori recurgand la o prezentare textuala.

Desigur, in functie de natura si scopul site-ului, va trebui sa decidem daca avem intr-adevar nevoie de o coperta de site si, in caz afirmativ, va trebui sa stabilim tipul ei.

Copertele sunt cele mai controversate elemente ale unui site. Pentru multi vizitatori, copertele de site sunt pur si simplu un motiv de enervare, trebuind sa mai dea inca un click de mouse pana la continutul pe care il cauta. Acesti utilizatori prefera sa le fie prezentat la inceput un index sau o harta a site-ului decat imagini frumoase ori animatii hazlii, dar mari consumatoare de timp. Ideea principala de care trebuie sa tinem cont este necesitatea de a evalua preferintele utilizatorilor si apoi de a alege metoda cea mai potrivita de atragere a acestora.

De asemenea, trebuie sa luam in calcul si functia site-ului. Utilizatorul tipic viziteaza o singura data site-ul sau va reveni destul de des? Un instrument online, ca de exemplu un calendar de evenimente stiintifice ori sportive sau un motor de cautare, nu ar trebui sa aiba o coperta de site pur estetica, deoarece utilizatorii viziteaza site-ul respectiv de mai multe ori pe zi in scopuri exclusiv pragmatice. Pentru un astfel de site, o coperta eleganta – realizata cu dificultate in Flash – , dar nefunctionala, va incomoda utilizatorii, determinandu-i sa aleaga un alt site.

Bineinteles, utilizatorii experimentati care nu vor sa intre “ pe usa din fata” vor putea foarte simplu sa utilizeze de fiecare data adresa unei pagini interne a site-ului – pagina de start sau harta site-ului.

Un site informativ, ca de exemplu unul academic, al unei firme sau unul de interes general ar putea folosi o coperta de site care sa stabileasca o tema de design visual de ansamblu sau o metafora pentru site. Ar putea, de asemenea, sa ofere o scurta explicatie privitoare la scopul site-ului. Acest tip de coperta ar trebui sa raspunda la intrebari ca Unde ma aflu?, Cum este aici?, Cu ce se ocupa aceasta organizatie sau Ce voi gasi intrand in site?

De cele mai multe ori insa, succesul unei coperte de site depinde foarte mult de asteptarile celui care-l viziteaza. Astfel, coperta poate ridica intrebari la care se poate raspunde doar intrand in acel site. Daca vizitam un site dedicat unui poet, vom avea desigur alte asteptari decat atunci cand parcurgem un site prezentand un joc interactiv.

Vizitatorii unui site cu profil artistic nu sunt utilizatori rataciti, ci se afla in cautarea unei experiente, a unei desfatari intelectuale sau a unei dispozitii. O fatada misterioasa, placuta din punct de vedere estetic, ar putea avea in acest caz mari sanse de a atrage un asemenea tip de vizitatori.

Prea multe imagini introductive intr-un site de comert electronic vor fi suparatoare, iar prea putine slash-uri intr-un site de divertisment vor plictisi utilizatorii. Primele impresii conteaza cel mai mult, mai ales cand exista concurenta.

Proiectarea paginilor Web individuale

Cautam coerenta, ordine si credibilitate in toate sursele de informare, indiferent daca ele sunt documente traditionale, tiparite, informatii radio/tv sau pagini Web.

Organizarea spatiala a elementelor grafice si textuale care intra in componenta unei pagini Web poate atrage atentia utilizatorului, punand in evidenta informatiile. Mai mult, acest lucru conduce la interactiuni mai eficiente si mai placute intre vizitatori si site-ul in cauza.

Pentru a implini acest deziderat va trebui sa tinem cont de logica vizuala a elementelor care compun paginile Web proiectate. Conform spuselor lui Edmund Carpenter, “omul este cel mai mare constructor si utilizator de modele. Indiferent de situatia sa, el nu poate trai intr-o lume a haosului”. Astfel, in conceperea documentelor Web vom recurge la diverse modele de design pe care le vom detalia in continuare.

Designul visual

Designul grafic trebuie sa ofere un echilibru optim intre senzatia vizuala si informatia grafica sau textuala dintr-o pagina. Fara impactul vizual al formei, culorii si contrastului, paginile sunt plictisitoare si nu vor da motive vizitatorului sa le parcurga continutul. Documentele text dense, fara contrastul si confortul vizual oferite de grafica si de o atenta asezare in pagina sunt mult mai dificil de citit, mai ales in cazul monitoarelor avand o rezolutie scazuta. Similar, documentele Web care utilizeaza intens grafica risca sa dezamageasca utilizatorul, oferind un slab echilibru intre senzatia vizuala, informatia textuala si legaturile hypermedia existente.

Designul este contrans si de limitarile latimii de banda a retelelor utilizate, de relativ saracie de mijloace a limbajului HTML si de rezolutia actuala a majoritatii ecranelor calculatoarelor. Vocabularul designului grafic realizat cu ajutorul marcatorilor HTML este limitat mai ales de absenta unor elemente exacte de pozitionare, similar celor tipografice. In acest sens, un sprijin notabil vine din partea foilor de stiluri in cascada. Posibilitatea de a folosi legaturi hypertext conduce la o putere functionala fara precedent si la o flexibilitate in proiectarea de structura hypermedia interactive. Limbajele de tip script puse la dispozitie de navigatoarele actuale imbogatesc gradul de expresivitate a documentelor HTML dinamice, iar prezentarile multimedia bazate pe Flash sau applet-uri Java pot asigura o experienta audiovizuala asemenatoare celei oferite de televiziune. Astfel, ,,folosirea crescanda a imaginilor animate in numeroase pagini de pe Web, inclusive a celor insotite de sunet, il transforma pe designerul Web intr-un producator de televiziune de facto” (Paul Levinson).

Continuarea vizuala si functionala in organizarea site-ului Web, designul grafic si caracteristicile corpurilor de litere alese sunt esentiale pentru a convinge publicul ca site-ul ofera informatia la zi, exacta si folositoare, inducand sentimentul de incredere. O abordare atenta, sistematica, a proiectarii paginilor Web poate simplifica navigarea, poate reduce erorile si poate ajuta vizitatorii sa profite din plin de informatiile si de caracteristicile site-ului Web.

Una dintre greselile frecvente in designul paginilor Web este lipsa simplitatii si ignorarea vitezei de incarcare. Meniurile grafice incarcate, folosind diverse imagini animate la plasarea cursorului mouse-ului peste o legatura, sunt eficiente mai ales pentru utilizarea in cadrul unui intranet dintr-un mediu educational sau de afaceri, dar pun la incercare rabdarea utilizatorilor care acceseaza Web-ul cu ajutorul unui modem.

Web-ul ii atrage pe multi vizitatori cu promisiunea unei comunicari grafice. Ecranele sau paginile de intampinare (splash page) multimedia sau paginile de start exclusiv grafice pot avea succes atata vreme cat intelegem sa facem compromisuri intre viteza de incarcare si continutul vizual bogat, tinand cont bineinteles de tipul audientei si de specificul site-ului.

Trebuie sa fim constienti si de faptul ca pretentiile utilizatorilor au crescut fata de cele din urma cu 5-6 ani. Tehnologiile Web au evoluat extraordinar, mijloacele de exprimare sunt tot mai diverse si mai flexibile, echipamentele devin tot mai performante. Totusi, din punct de vedere al rentabilitatii, efectul cumulat al intarzierilor de incarcare a paginilor, cauzate de folosirea inadecvata a imaginilor sau altor documente multimedia de dimensiuni mari ori de greselile de proiectare, poate sa faca nerentabil intranetul unei organizatii sau sa descurajeze vizitatorii unui site de comert electronic.

Daca numarul de accesari ale paginii de start este mult mai mare decat numarul de cereri ale fisierelor grafice folosite in cadrul paginii, atunci putem trage concluzia ca multi vizitatori viziteaza pagina setand navigatorul sa nu afiseze continutul grafic. Daca vizitatorii site-ului nu vor sa vizualizeze imaginile din cauza timpului crescut de incarcare, atunci inseamna ca toata informatia grafica nu ajunge la acestia si deci designul paginii trebuie refacut. O astfel de analiza trebuie realizata pentru fiecare pagina in parte.

Intelegerea mediului

Mediul oferit de spatiul WWW este diferit de cel al mass-media traditionale, in special de mediul tipariturilor. Cititorii iau contact cu Web-ul in doua moduri:

  • In primul rand, Web-ul este considerat a fi un mediu direct unde paginile sunt parcurse in maniera online, fiind puternic imersiv. Prin imersiune nu se ofera o explicatie a conceptelor care trebuie intelese, ci se realizeaza o plasare a cititorului intr-un mediu in care acesta este constrans sa renunte la contextele familiare, fiind obligat sa foloseasca tocmai conceptele pe care trebuie sa le invete. Ca argumente ca imersiunea este un fenomen real pot fi date expresiile deja consecrate “a naviga pe Web” sau “a face surfing pe Web”. Experienta online devine bilaterala, permitand cititorilor sa contribuie prin intermediul e-mail-ului sau a serviciilor conversationale (carti de oaspeti, videoconferinte etc.) la continutul unor site-uri Web;
  • In al doilea rand, web-ul poate fi privit ca fiind un mediu de “aprovizionare”, depozit oferind informatii care sunt salvate local sau tiparite pe hartie in vederea consultarii ulterioare. Din acest punct de vedere, spatiul World-Wide-Web se apropie mai mult de mediile traditionale tiparite, dar numai partial deoarece o animatie interactiva nu poate fi surprinsa intr-un instantaneu static tiparit.

Avand in vedere cele spuse mai sus, deciziile de design sunt determinate de modul in care cititorii vor folosi site-ul nostru. La sfarsitul anilor ’70, cunoscutul teoretician al mass-media Marshall McLuhan afirma urmatoarele: “ Utilizatorul este continutul”. Asadar, va trebui realizat un design conform asteptarilor vizitatorilor.

Documentele care vor fi citite online trebuie sa fie concise, si sa contina elemente grafice atent reglate chiar si pentru o latime de banda modesta. Cititorilor nu trebuie sa le subestimam inteligenta sau capacitatea de navigare prin site. Este exagerat sa consideram ca utilizatorii nu vor citi decat una sau doua fraze dintr-un text sau nu vor fi capabili sa parcurga decat propozitii scurte. Articolele sau stirile puse la dispozitie pe Web nu trebuie sa fie excesiv de succinte. Trebuie doar sa fim constienti ca de obicei cititorii vor dori sa tipareasca paginile de dimensiuni mai mari sau prezentarile mai complexe pentru a le parcurge mai usor offline.

Ierarhia vizuala

Primul pas pe care trebuie sa-l faca proiectantul Web este cel de a stabili o ierarhie vizuala consistenta, dar si puternica, in care elementele importante sa fie accentuate si continutul sa fie organizat logic, intr-un mod previzibil. Designul grafic trebuie sa structureze informatiile prin folosirea instrumentelor de interfata, practicilor tipografice si a ilustratiilor pentru a conduce ochii cititorului prin pagina. Cititorii vizualizeaza paginile mai intai ca fiind mase mari de forma si culoare, avand prevazute elemente de prim-plan care contrasteaza cu cele de fundal. Numai dupa aceea ei incep sa recunoasca informatii specifice, mai intai din elementele grafice prezente si apoi incepand sa analizeze mediul – relativ mai dificil – reprezentat de text si sa citeasca enunturile individuale.

Echilibrul grafic de ansamblu si organizarea paginii sunt foarte importante pentru a atrage atentia cititorului asupra prezentarii continutului. O pagina anosta abundand de text masiv va conduce la respingere, asemenea unei mase de gri nediferentiat. La fel, un document dominat de un design slab al elementelor grafice si al textului nu va captiva utilizatorii sofisticati care cauta un continut plin de substanta si eleganta. Ceea ce doreste este asigurarea unui echilibru potrivit menit a atrage ochiul prin intermediul unui contrast vizual corespunzator.

Proportia si potrivirea la continut sunt cuvintele-cheie pentru decizii de design de succes, dar aceste aspecte pot fi determinate doar in contextul scopului general de dezvoltare a site-ului Web, de natura informatiilor disponibile si, cel mai important, de asteptarile utilizatorilor.

Directionarea atentiei

De obicei, utilizatorii citesc de la stanga la dreapta, pornind din partea superioara a paginii, exceptie facand comunitati precum cele mozaica, musulmana sau chineza.

Aceasta axa vizuala fundamental domina cele mai multe principii de proiectare si este baza designului grafic conventional pentru majoritatea publicatiilor tiparite – de la reviste pana la afise si de la coperte de carti pana la invitatii. De aceea, aceasta zona este dedicata afisarii siglei companiei sau a meniului orizontal de navigare.

In ceea ce priveste rolul culorilor in focalizarea atentiei, nuantele de pastel, delicate, care se gasesc de obicei in natura sunt cea mai buna alegere pentru fundal sau pentru elemente minore, mai ales daca suntem incepatori in domeniul graficii sau al selectiei de culori. Nu trebuie sa utilizam culori primare – rosu, galben sau albastru – saturate (intense), decat in zonele care se doresc a fi special accentuate, insa acest lucru trebuie realizat cu moderatie. Textul trebuie intotdeauna sa contrasteze cu oricare culoare a fundalului. Daca intentionam sa realizam o schema grafica sofisticata, atunci va trebui sa apelam la un designer de grafica profesionist. In cazul in care nu suntem noi insine graficieni, cea mai buna solutie este sa fim conservatori, sa pastram totul intr-un stil conventional si simplu, fara a utiliza contraste cromatice – deranjante pentru majoritatea vizitatorilor.

Grafica abuziva

Elementele grafice, de asemenea, nu trebuie sa distraga atentia cititorului de la continutul propriu-zis al paginii. Trebuie asadar sa fim atenti la ornamentele grafice. Liniile orizontale, pictogramele si alte marcaje vizuale isi au rostul lor, insa trebuie folosite cu atentie, de preferat cat mai rar, pentru a nu avea o interfata pestrita si confuza. Aceeasi observatie se aplica si pentru marimea excesiva a textului dintr-o pagina Web, mai ales in cazul titlurilor de tip “h1” sau “h2”.

Instrumentele de accentuare grafica – accesoriile dintr-o pagina Web, asa cum sunt cerceii in vestimentatia unei femei – sunt puternice si ar trebuie folosite in doze mici pentru a avea un efect maxim. Abuzul utilizarii acestora conduce la asa-numitul efect al “pantalonilor de clovn” – totul este stralucitor si nimic nu este cu adevarat accentuat. Este cazul paginilor care abunda de pictograme, de cele mai multe ori animate, de diferite marimi, culori si forme – pagini care nu exprima absolut nimic.

Asigurarea consistentei

Proiectantul paginii trebuie a adopte un sablon al prezentarii (layout-ului) informatiilor pentru a putea manipula usor informatiile text si elementele grafice, intr-o maniera consistenta. Toate paginile site-ului trebuie sa fie unitare ca design, repetitia in acest caz nefiind plictisitoare, ci oferind site-ului o identitate vizuala consecventa. Aceasta face site-ul sa fie mai usor de tinut minte de catre vizitatori. O abordare consecventa a prezentarii si a mecanismelor de navigare permite cititorilor sa se adapteze rapid la designul site-ului si astfel sa anticipeze localizarea informatiilor dorite si elementele de navigare din fiecare pagina a site-ului.

Odata stabilita o tema grafica pentru site, aceasta va fi folosita in toate paginile compunand acel site. Inconsistenta cromatica sau grafica va conduce la frustrarea vizitatorilor si la scaderea credibilitatii site-ului.

Sigla si meniul de navigare prezentate de pagina de start a site-ului pot stabili tema grafica a intregului site (gama cromatica, pozitionarea pictogramelor si ornamentelor grafice, schema de navigare etc.). Aceasta tema va fi folosita ulterior de toate paginile din acel site, pentru ca utilizatorul sa nu aiba nici o indoiala cu privire la apartenenta unui document individual la site-ul pe care il viziteaza in acel moment.

Trebuie retinut si faptul ca nu e cazul sa ne grabim in a stabili un stil special al infatisarii site-ului. Trebuie sa fim foarte prudenti in a importa, pur si simplu, elemente grafice provenind din alte site-uri sau publicatii tiparite pentru a “decora” paginile. Grafica si stilul de editare a continutului site-ului Web trebuie sa evolueze ca o consecinta naturala a abilitatii noastre de a prelucra si aranja judicios informatiile dorite a fi publicate online.